سازمان رقابت و بازار بریتانیا دارد تحقیقات را آغاز کرد به مشارکت بین شرکت مادر گوگل آلفابت و شرکت هوش مصنوعی Anthropic.
گوگل موافقت کرد سرمایه گذاری تا 2 میلیارد دلار در Anthropic در سال گذشته و همچنین 10 درصد از سهام را دریافت کرد در ازای تزریق 300 میلیون دلاری از اواخر سال 2022. استارتاپ ایمنی و تحقیقات هوش مصنوعی، که توسط مدیران سابق OpenAI، داریو و دانیلا آمودی تأسیس شده است، میزبان خود نیز است. مدل های کلود در Google Cloud Vertex AI.
Anthropic، گوگل به تحقیقات واکنش نشان می دهد
CMA برای اولین بار در ماه ژوئیه، زمانی که علاقه خود را به این مشارکت اعلام کرد از کسانی که اطلاعات داشتند دعوت کرد تا نظر بدهند در مورد اینکه آیا این یک “وضعیت ادغام مرتبط” را نشان می دهد که “به کاهش قابل توجه رقابت در هر بازار یا بازاری در بریتانیا برای کالاها یا خدمات منجر می شود.”
این هفته، CMA اعلام کرد که اطلاعات کافی را جمع آوری کرده است تا تحقیقات فاز 1 را تضمین کند، یک بررسی اولیه برای اینکه آیا چشم انداز واقع بینانه ای از ادغام وجود دارد که به طور قابل توجهی رقابت را کاهش دهد. با انجام این کار، میتواند تصمیم بگیرد که آیا یک بررسی عمیقتر فاز 2 ضروری است یا خیر، و نتیجه قبل از 19 دسامبر ارائه خواهد شد.
سخنگوی Anthropic در ایمیلی به TechRepublic گفت: «ما به همکاری با CMA ادامه میدهیم و تصویر کاملی از سرمایهگذاری Google و همکاری تجاری خود را به آنها ارائه میکنیم.
ما یک شرکت مستقل هستیم و هیچ یک از شراکتهای استراتژیک یا روابط سرمایهگذار ما از استقلال حاکمیت شرکتی یا آزادی شراکت با دیگران کم نمیکند. استقلال Anthropic یک ویژگی اصلی است – هم برای مأموریت منافع عمومی ما و هم برای خدمت به مشتریانمان در هر کجا و هر طور که ترجیح می دهند به کلود دسترسی داشته باشند.
یکی از سخنگویان گوگل در ایمیلی به TechRepublic گفت: «گوگل متعهد به ساخت بازترین و خلاقانهترین اکوسیستم هوش مصنوعی در جهان است. Anthropic برای استفاده از چندین ارائهدهنده ابر رایگان است و این کار را انجام میدهد، و ما حقوق انحصاری فناوری را نمیخواهیم.»
ببینید: دولت بریتانیا می گوید گوگل از موقعیت غالب در بخش فناوری تبلیغات سوء استفاده می کند
رویکرد متمایز CMA به Alphabet-Anthropic و Amazon-Anthropic Partnerships
در ماه سپتامبر، CMA شراکت بین آمازون و آنتروپیک را از نگرانی های رقابت پاک کرد تا حدی به این دلیل که گردش مالی آنتروپیک زیر آستانه یک وضعیت ادغام مربوطه بود. این دو شرکت با هم 25 درصد یا بیشتر از هیچ بازاری را در کشور کنترل نمی کنند و بنابراین خطر قابل توجهی برای رقابت ایجاد نمی کنند.
در حالی که آمازون و آلفابت ارزش بازار مشابهی دارند، سرمایه دومی بزرگتر است با حدود 40 میلیارد دلار، از این ماه، که می تواند ترازو را خم کند. تحقیقات CMA در مورد مشارکت Alphabet-Anthropic نشان دهنده تفاوت های کلیدی با سرمایه گذاری های آمازون است و یک رقابت تاثیر منحصر به فرد را نشان می دهد.
استخدام کارمندان ارشد از رقیب Anthropic Inflection توسط مایکروسافت بود ادغام مرتبط تلقی می شود توسط CMA در سپتامبر، اما خطر قابل توجهی برای رقابت ایجاد نکرد. چت بات اختصاصی Inflection، Pi، یک بازیکن غالب در بازار نبود و این شرکت به اندازه کافی نوآور نبود.
با این حال، CMA ممکن است معامله Anthropic را متفاوت ببیند. مایکروسافت پرداخت Inflection 650 میلیون دلار به عنوان بخشی از شراکت آنها، حدود یک سوم آنچه آنتروپیک از Alphabet پذیرفته است.
CMA همچنین هنوز در حال بررسی است که آیا ارتباط بین مایکروسافت و OpenAI امکان ادغام را باز می کند که می تواند بر رقابت تأثیر بگذارد.
چرا CMA در حال بررسی شرکت های بزرگ فناوری است؟
شرکتهای بزرگ فناوری به سرعت در حال سرمایهگذاری در استارتآپهای جوان هوش مصنوعی برای به دست آوردن کنترل زودهنگام و سرمایهگذاری بر روی رونق هوش مصنوعی هستند. قابل ذکر است که این امر از طریق مشارکت هایی مانند مایکروسافت و OpenAI، NVIDIA و Inflection AIو البته گوگل و آنتروپیک.
با این حال، چنین همکاری هایی می تواند منجر به تسلط بر بازار شود و دریافت بودجه، جذب استعدادها یا رقابت با فناوری پیشرفته و دسترسی بازیگران بزرگ را برای سایر شرکت های مستقل دشوارتر می کند.
ادغامها و اکتسابهای کامل اغلب باعث بررسی دقیق نظارتی و اقدامات بالقوه ضد انحصار به این دلیل میشود، که میتواند روند رسیدگی را به تاخیر بیاندازد یا مسدود کند. برای جلوگیری از این وضعیت، بازیگران بزرگ فناوری در عوض سرمایهگذاریهای استراتژیک را در نویدبخشترین استارتآپها انجام میدهند و استعدادهای برتر آنها را استخدام میکنند و به آنها اجازه میدهند بدون کنترل نفوذ و دسترسی به فناوریهای نوآورانه داشته باشند.
در واقع، طبق CMA، صنعت هوش مصنوعی در حال حاضر حاوی “وب به هم پیوسته ای از بیش از 90 مشارکت و سرمایه گذاری استراتژیک است که شامل همان شرکت ها می شود.”
در گزارش آوریل در مورد چگونه CMA به مدل های پایه هوش مصنوعی نگاه می کنداین مقام گفت: «بدون رقابت منصفانه، باز و مؤثر و حمایت قوی از مصرفکننده، که زیربنای این اصول است، ما خطر واقعی را میبینیم که پتانسیل کامل سازمانها یا افراد برای استفاده از هوش مصنوعی برای نوآوری و ایجاد اختلال محقق نمیشود. مزایای آن به طور گسترده در سراسر جامعه به اشتراک گذاشته شده است.
به همین دلیل است که ما اصول اساسی را که برای حفظ آن شرایط حیاتی می دانیم، تعیین کرده ایم. برای سازمان های رقابتی ضروری است که با فعالان بازار و سایر ذینفعان علاقه مند برای شکل دادن به این نتایج مثبت کار کنند.
ببینید: به گزارش مایکروسافت، گزارش مایکروسافت نشان می دهد که تاخیر پنج ساله عرضه هوش مصنوعی در بریتانیا ممکن است بیش از 150 میلیارد پوند برای اقتصاد هزینه داشته باشد.
CMA به دنبال شناسایی موقعیتهای ادغام مربوطه است که به شرکتهای فناوری بزرگ اجازه میدهد تا از خود در برابر رقابت محافظت کنند، در بریتانیا میگوید که «تعدادی از انواع مختلف معاملات و ترتیبات» میتواند نشان دهنده ادغام مرتبط با مفاد قانون سازمانی 2002.
لایحه بازارهای دیجیتال، رقابت و مصرف کنندگان که در ماه مه به تصویب رسید همچنین “قدرت های جدیدی را برای CMA پیش بینی می کند.” طبق گزارش آوریل، CMA میتواند «قانون حمایت از مصرفکننده را در برابر شرکتهای متخلف اجرا کند» و جریمههای عدم انطباق تا 10 درصد از گردش مالی شرکت در سراسر جهان را اعمال کند.
در این بیانیه آمده است: «ما آمادهایم از این قدرتهای جدید برای ارتقای استانداردها در بازار استفاده کنیم و در صورت لزوم با شرکتهایی که قوانین را رعایت نمیکنند از طریق اقدامات اجرایی مقابله کنیم».
علاوه بر این، در ماه جولای، CMA بیانیه مشترکی منتشر کرد با کمیسیون اروپا، وزارت دادگستری ایالات متحده و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، آنها متعهد شدند تا بررسی کنند که آیا صنعت هوش مصنوعی اجازه رقابت کافی را می دهد یا خیر.
منبع: https://www.techrepublic.com/article/alphabet-anthropic-cma-probe/