
در دنیای نوآوری امروز و همکاری متقابل، تعداد کمی از متخصصان موفق می شوند تخصص های عمیق دانشگاهی ، تجربه آموزش جهانی و دانش عملی را به همان اندازه یکپارچه به عنوان دکتر سیدرا افضل شیخ جمع کنند. با دکترای مهندسی الکترونیکی از دانشگاه لیورپول و بدنه کار که شامل نیمه هادی های ارگانیک است ، انرژی تجدید پذیر، آموزش عالی و عملیات لجستیک ، حرفه او چیزی غیر معمولی است.
از کلاسهای درس در کراچی و دبی گرفته تا اتاقهای تمیز در انگلستان و مراکز لجستیک در تگزاس ، دکتر شیخ هویت چند رشته ای را پرورش داده است. در این گفتگو ، او نقاط عطف سفر خود ، بینش خود را در مورد آینده آموزش و مهندسی به اشتراک می گذارد و چرا سازگاری دیگر اختیاری نیست.
سیدرا ، از اینکه به ما پیوستید متشکرم. چه چیزی باعث علاقه اولیه شما به مهندسی برق شد؟
این کار با تمایل به درک چگونگی کار کارها آغاز شد. من یکی از آن بچه هایی بودم که همیشه در مورد مکانیک داخلی وسایل و ماشین ها کنجکاو بودم. این کنجکاوی به شیفتگی تبدیل شد و مهندسی مانند مسیر طبیعی به جلو احساس می شد. هنگام تحصیل در دانشگاه لیورپول ، خودم را به سمت ابزار پزشکی جلب کردم. این ایده که فناوری می تواند به طور مستقیم زندگی انسان را بهبود بخشد ، آن را بیش از کار فنی ایجاد کرده است. آن را هدف قرار داد.
تحقیقات دکتری شما بر الکترونیک ارگانیک متمرکز شده است ، که همچنان یک زمینه طاقچه است. آیا می توانید در مورد آن کار برای ما بگویید؟
لوازم الکترونیکی ارگانیک برای من جذابیت داشتند زیرا این ماده علمی پیشرفته مواد را با پتانسیل دنیای واقعی ترکیب می کند. تحقیقات من بر خصوصیات الکتریکی نیمه هادی های ارگانیک مبتنی بر پلی کریستالی ، به ویژه دستگاههای ساخته شده با استفاده از نکات پنتاسن متمرکز شده است. من زمان زیادی را صرف ساخت و تجزیه و تحلیل دیودهای Schottky کردم و سعی کردم درک کنم که چگونه می توان از مواد آلی به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیلیکون در برنامه هایی مانند نمایشگرهای انعطاف پذیر یا سنسورهای زیست پزشکی استفاده کرد.
آنچه آن را به خصوص هیجان انگیز کرد جنبه دستی بود. من به طور مداوم در آزمایشگاه بودم ، آزمایش ها را انجام می دادم ، داده ها را جمع می کردم و رفتار دستگاه را در شرایط مختلف حرارتی و محیطی تفسیر می کردم. این تجربه به من کمک کرد تا درک جدی از دقت و تفکر تحلیلی تجربی ، که حتی در خارج از آزمایشگاه با خودم حمل می کنم ، توسعه دهم.
پس از اتمام دکترای خود ، به تدریس منتقل شدید. آن مرحله از سفر شما چه چیزی را به شما یاد داده است؟
تدریس هرگز یک برنامه پشتیبان برای من نبود. این چیزی بود که من به طور طبیعی احساس کردم. من در پاکستان شروع کردم و بعداً در امارات به نقش های دانشگاهی رفتم. این که آیا من با مهندسان کار زودرس یا متخصصانی که پروژه های پیشرفته را در دست می گرفتم کار می کردم ، هدف من همیشه یکسان بود: ایجاد محیطی که یادگیری احساس فعال ، مرتبط و توانمند سازی داشته باشد.
من موضوعاتی مانند سنسورها ، محرک ها ، الکترونیک و پردازش سیگنال را تدریس می کردم ، در حالی که در طراحی برنامه درسی ، توسعه آزمایشگاه و فرآیندهای اعتباربخشی نیز نقش دارند. درگیری با متخصصان در کشورهای مختلف ، چشم انداز گسترده تری در مورد چگونگی تطبیق آموزش و آموزش فنی باید با خواسته های صنعت و زمینه های فرهنگی بدون به خطر انداختن سختگیری سازگار شود.
در یک تغییر شگفت آور ، شما وارد دنیای مدیریت عملیات شدید و بعداً در تجزیه و تحلیل داده ها آموزش دیدید. چه چیزی الهام بخش این انتقال است؟
بعد از چند سال در آکادمی ، من یک چالش جدید را می خواستم. من به عنوان مدیر عملیات ، به یک شرکت تدارکات شخص ثالث در تگزاس پیوستم ، نظارت بر تحقق انبار ، عملکرد تیم و هماهنگی مشتری. این یک محیط بسیار متفاوت از آکادمی ها بود ، اما من دریافتم که بسیاری از همان مهارت های حل مسئله هنوز هم اعمال می شوند. این که آیا شما در حال اشکال زدایی یک مدار هستید یا زنجیره تأمین را ساده تر می کنید ، با سیستم هایی که نیاز به بهینه سازی و وضوح دارند ، سر و کار دارید.
برای تکمیل آن نقش ، من یک بوت کامپ را که روی SQL ، Power BI و Microsoft Azure متمرکز شده بود ، تکمیل کردم. این روش های جدید کار با داده ها را باز کرد. اکنون می توانم روندها را تجسم کنم ، ناکارآمدی ها را شناسایی کنم و به سرعت تصمیمات آگاهانه بگیرم. این ترکیب رشته مهندسی و تسلط داده چیزی است که معتقدم تقریباً در هر زمینه ای که به جلو می رود ضروری خواهد بود.
هنگام انتقال از نقش مهندسی فنی به رهبری مدیریتی با چه چالش هایی روبرو شدید؟
بزرگترین چالش یادگیری این بود که بخواهید همه چیز را خودم حل کنم. به عنوان یک مهندس ، شما برای تجزیه و تحلیل ، مدل و اصلاح آموزش دیده اید. به عنوان یک مدیر ، موفقیت شما بیشتر به فعال کردن دیگران ، ایجاد چشم انداز و اجازه دادن به تیم مالکیت بستگی دارد. این تغییر از اعدام شخصی به رهبری مشترک ، منحنی یادگیری شیب دار اما با ارزش بود. من یاد گرفتم که ارتباطات را به اندازه دقت فنی ارزیابی کنم.
شما همچنین در فضای انرژی تجدید پذیر ، به ویژه در مطالعات تابش خورشیدی در جنوب آسیا و خلیج فارس ، کارهای مهمی را منتشر کرده اید. چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در این تحقیق شد؟
زندگی در کشورهایی که در طول سال از نور خورشید شدید دریافت می کنند ، اغلب تعجب می کردم که چرا ما بیشتر با انرژی خورشیدی کار نمی کنیم. این کنجکاوی به یک محور تحقیق تبدیل شد و از آن زمان مجموعه ای از نشریات را شکل داده است:
- مطالعه پتانسیل انرژی خورشیدی و باد از سند پایین ، پاکستان برای تولید برق (2016)
- مطالعات تابش خورشیدی برای دبی و شارجه (2013)
- مطالعات تابش خورشیدی کل ، پرتو و پراکنده در سطوح افقی برای روهری ، سند (2013)
این مطالعات ، که به طور گسترده در تحقیقات انرژی منطقه ای ذکر شده است ، برخی از اولین داده های ساختاری را برای امکان سنجی خورشیدی در جنوب آسیا و خلیج فارس ارائه می دهد. حتی امروز ، به عنوان کشورها استراتژی های تجدید پذیر را دوباره مورد بررسی قرار می دهند ، آنها همچنان یک مرجع هستند.
اخیراً ، مقاله من در 2025 بررسی شده ، بررسی تقویت مقاومت زنجیره تأمین نیمه هادی از طریق الکترونیک ارگانیک: چشم انداز مهندسی مواد (Ijaresm) ، این مسیر را با پیوند پذیرش انرژی تجدید پذیر با اکوسیستم نیمه هادی جهانی گسترش می دهد. این امر برای نیمه هادی های ارگانیک نه تنها به عنوان گزینه های فنی بلکه به عنوان ابزارهای مقاومت در برابر شوک های عرضه جهانی استدلال می کند.
فراتر از کار منتشر شده ، من در حال حاضر در مطالعات جدیدی که بررسی می کنند همکاری می کنم دستگاه های ارگانیک انعطاف پذیر برای ادغام تجدید پذیر ، پیش بینی AI محور منابع خورشیدی و باد و سیستم های برداشت انرژی با قابلیت IoTبشر چندین مورد از این موارد تحت بررسی دانشگاهی است و در حال حاضر در محافل تحقیقاتی بحث و گفتگو می کند. این واقعیت که هم سیاستگذاران و هم یاران دکترا با این خط کار درگیر هستند نشان می دهد که چگونه بورس تحصیلی می تواند از داده های آزمایشگاه به استراتژی های انرژی در دنیای واقعی منتقل شود.
شما همچنین تحقیقات خود را در کتاب تقطیر کرده اید ، الکترونیک آلی کاربردی: نیمه هادی های پلی کریستالی برای دستگاه های مدرن.. شما چه شکافی را برای پر کردن این کار هدف قرار داده اید ، و چگونه می بینید که مکالمه ها را در الکترونیک پایدار و IoT شکل می دهد؟
ایده این کتاب از کمبود نیمه هادی جهانی سال 2020 رشد کرد ، که نشان می داد که فناوری های مدرن وابسته به سیلیکون چقدر وابسته هستند. من می خواستم نیمه هادی های پلی کریستالی ارگانیک را به عنوان یک جایگزین جدی و مقیاس پذیر ارائه دهم-موادی که می توانند از کاربردهای کم مصرف و انعطاف پذیر در سیستم های انرژی تجدید پذیر ، دستگاه های IoT و سنسورهای محور AI پشتیبانی کنند.
از زمان انتشار آن ، الکترونیک آلی کاربردی: نیمه هادی های پلی کریستالی برای دستگاه های مدرن فراتر از محافل دانشگاهی است. در سالهای 2024 و 2025 ، به آن اشاره شده است متخصصان صنعت که نمونه های اولیه IoT و دستگاه های انرژی پایدار را طراحی می کنند، در حالی که در آموزش های دانشگاهی نیز پذیرفته می شود. در etl آنلاین برنامه بورس دکترا و در itkan (itkan.one)، جایی که من به عنوان مربی و مشاور خدمت می کنم ، دانشمندان دکترا به طور مرتب از روشهای کتاب در دوره های کار و پروژه های کاربردی خود استفاده می کنند. برای خوانندگان صنعت ، این یک پل عملی بین تحقیقات آزمایشگاه و فن آوری های قابل استفاده است. برای همراهان دکترا ، مسیرهای ساختاری را برای اتصال علم مواد با مدل سازی داده های AI محور فراهم می کند. این ترکیب از اهمیت صنعتی و دانشگاهی دقیقاً همان چیزی است که من امیدوار بودم به آن دست یابم.
شما با صنایع و متخصصان در کشورهای مختلف کار کرده اید. از دیدگاه شما ، آنها برای پیشرفت امروز به چه چیزی نیاز دارند؟
من فکر می کنم بزرگترین نیاز این است وضوح و شجاعتبشر اطلاعات زیادی در آنجا وجود دارد که می تواند احساس فلج کننده کند. من اغلب به دانش آموزانم می گویم: منتظر یک برنامه عالی نباشید – تازه شروع کنید. ایده یا پروژه ای را که شما را هیجان زده می کند دنبال کنید ، حتی اگر به طور مرتب در یک جعبه قرار نگیرد. مهارت ها و ابزارها تغییر خواهند کرد ، اما کنجکاوی و اعتماد به نفس همان چیزی است که شما را به جلو سوق می دهد. و مربیانی که به شما فضا می دهند تا در همان زمان رشد کنند و شما را به چالش بکشند می توانند همه تفاوت را ایجاد کنند. من خوش شانس بودم که این پشتیبانی را داشتم و سعی می کنم آن را به جلو بپردازم.
با نگاه به آینده ، شما در حال حاضر روی چه چیزی متمرکز شده اید و چه چیزی شما را در مورد آینده هیجان زده می کند؟
من در حال بررسی فرصت هایی هستم که به من امکان ادغام مهندسی ، علوم داده و توسعه آموزشی را می دهد. این که آیا این مشاوره برای زیرساخت های هوشمند ، کمک به تحول دیجیتال در دانشگاه ها یا پیشرو در نوآوری داده های محور در تدارکات است ، من به نقش هایی علاقه مندم که مرا به چالش بکشد و نتایج مثبتی ایجاد کند.
آنچه من را بیشتر هیجان زده می کند ، افزایش سیالیت بین رشته ها است. ما در حال حرکت به دوره ای هستیم که فردی با عمق فنی ، مهارت های ارتباطی و تفکر عملکردی به مراتب ارزشمندتر از کسی باشد که در یک دامنه خاموش شود. این جایی است که من می خواهم باشم – در تقاطع ایده ها و تأثیر.
و شخصاً ، چه چیزی شما را از طریق چنین حرفه ای پویا و در حال تحول انگیزه می دهد؟
قدردانی و هدف من اغلب به خودم یادآوری می کنم که چرا شروع کردم. نه تعقیب عناوین بلکه کمک به چیزی معنی دار. این که آیا من به یک حرفه ای جوان کمک می کنم تا یک مفهوم سخت را درک کند ، بهینه سازی یک عملیات یا طراحی یک سیستم جدید شود ، آن را به عنوان نوعی خدمات می دانم. این طرز فکر من را برای انجام کارهای بیشتر پایه گذاری و گرسنه نگه می دارد.
فکر نهایی برای خوانندگان ما است؟
کنجکاو بمان خود را در یک نسخه از موفقیت قرار ندهید. جهان به سرعت در حال تغییر است ، و همینطور می توانید. نوآوری شکست نیست ، رشد است. آن را در آغوش بگیرید و هرگز یادگیری را متوقف نکنید. خوانندگانی که مایل به دنبال کردن کار من هستند و تحقیقات مداوم می توانند با من ارتباط برقرار کنند وابسته به لینکدین