
یک حسابدار 10+ ساله و بنیانگذار مشاوره مالیاتی و حسابداری LLC پس از حضور در یک وبینار AICPA در مورد آینده هوش مصنوعی در حسابداری ، بینش متخصص خود را به اشتراک می گذارد
حسابداری به سرعت در حال تحول است. آنچه قبلاً یک رشته ریشه در داده های تاریخی و فرآیندهای دستی بود ، اکنون با تجزیه و تحلیل ، اتوماسیون و پیش بینی هوشمند در زمان واقعی تغییر می یابد ، بخش اعظم آن توسط AI تولیدی. ابزارهایی مانند گودال و Microsoft Copilot دیگر افزودنی های طاقچه ای نیستند. آنها در حال تبدیل شدن به بخشی از ابزار روزمره برای متخصصان امور مالی هستند که به دنبال ساده سازی عملیات و افزایش تأثیر استراتژیک هستند.
اخیر بررسی گارتنر این شتاب را تأیید می کند: از سال 2024 ، 58 ٪ از توابع مالی در حال حاضر از فناوری های هوش مصنوعی استفاده می کنند که فقط از 39 ٪ فقط یک سال قبل است. حتی بیشتر با گفتن بیشتر ، بیش از 90 ٪ از کنترل کننده های شرکت ها انتظار دارند تا پایان سال 2025 ابزارهای محور AI را اتخاذ کنند.
با شناخت این تغییر ، موسسات حرفه ای برای آموزش و راهنمایی قدم می زنند. در ژوئیه سال 2025 ، موسسه حسابداران عمومی معتبر آمریکا (AICPA) میزبان وبینار بود “پیمایش در چشم انداز AI: مقدمه ای برای AI تولیدی و Chatgpt برای متخصصان حسابداری ،” با هدف تغییر شکل این فناوری ها برای اعضای خود و تشویق پذیرش دقیق تر.
برای درک چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در عمل ، و آنچه هنوز از این مکالمه گم شده است ، ما با کاریا موروز ، یک حسابدار بسیار ماهر و بنیانگذار مشاوره مالیاتی و حسابداری LLC ، یک شرکت مستقر در فلوریدا که در خدمت مشتری های ایالات متحده و اروپایی است ، صحبت کردیم. او عضو AICPA ، سازمان حرفه ای پیشرو برای CPA در ایالات متحده و CIMA ، نهاد جهانی برای حسابداران مدیریت است.
با گذشت بیش از یک دهه تجربه بین المللی در اوکراین ، لیتوانی ، سوئد ، دانمارک و ایالات متحده و یک رکورد آهنگ به عنوان CFO و مشاور شرکت های مرحله رشد ، کارینا دیدگاه اساسی و در عین حال آینده نگر را در مورد اینکه AI می تواند واقعاً ارزش خود را در حسابداری اضافه کند ، به ارمغان می آورد.
کارینا ، به عنوان کسی که در سیستم های مالی آمریکایی و اروپایی کار می کند ، چگونه شخصاً تأثیر فزاینده هوش مصنوعی در حسابداری را مشاهده می کنید؟ آیا این بیشتر یک فرصت است یا یک چالش برای این حرفه؟
من آن را هر دو می دانم ، اما اگر با فکر کردن به آن نزدیک شویم ، عمدتاً به عنوان یک فرصت است. هوش مصنوعی یک رفع جادویی نیست ، اما این ابزاری قدرتمند است که می تواند واقعاً نحوه کار ما را تقویت کند. در عمل من ، من قبلاً دیده ام که چگونه AI مولد مانند ChatGPT می تواند تجزیه و تحلیل مالی را تسریع کند ، مستندات را ساده کند و حتی از تصمیم گیری پشتیبانی کند-اما فقط وقتی می دانید چگونه از آن به درستی استفاده کنید.
آنچه من را نگران می کند این است که بسیاری از متخصصان یا بدون یک استراتژی روشن پرش می کنند یا کاملاً از ترس دریغ می کنند. حقیقت این است که ، هوش مصنوعی در اینجا است. این در مورد جایگزینی حسابداران نیست. این در مورد کمک به ما در تمرکز بیشتر بر روی تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی به جای کارهای دستی است. با این حال ، برای موفقیت در این تغییر ، باید توانایی ها و محدودیت های این ابزارها را درک کنیم. به همین دلیل وبینارها مانند مورد میزبانی AICPA ضروری هستند ، حتی اگر بخش هایی از آن را کمی بیش از حد اساسی پیدا کنم ، این یک گام در جهت درست است.
به عنوان کسی که مرتباً از وبینارها و گواهینامه های صنعت پیروی می کند ، چه چیزی در مورد این وبینار توسط AICPA ، یک سازمان پیشرو در حسابداری ایالات متحده ، که شما عضو آن هستید ، از نظر آنچه ارائه می دهید و چه چیزی فاقد آن است ، برای شما برجسته است؟
نکته برجسته این بود که چه مقدار از جلسه روی محتوای مقدماتی ، تعاریف ChatGPT ، نحوه تنظیم یک حساب کاربری و نمونه هایی از استفاده بسیار اساسی متمرکز شده است. این برای مبتدیان مطلق مفید است ، اما من فکر می کنم بسیاری از متخصصان امیدوار بودند که به چیزی پیشرفته تر یا متمرکز بر اجرای آن بپردازند.
برای کسانی از ما که قبلاً در کار روزانه با ابزارهای AI آزمایش می کنیم ، ارزش واقعی در مطالعات موردی ، چارچوب های سریع یا استراتژی های ادغام هوش مصنوعی در سیستم های حسابداری موجود خواهد بود. این بسیار خوب بود که محتوای بیشتری متناسب با حسابگرانی که از مرحله اکتشاف گذشته هستند و آماده مقیاس هستند ، مشاهده کنیم.
با این حال ، این یک یادآوری مفید بود که همه ما در مراحل مختلف فرزندخواندگی هستیم و این واقعیت که وبینارها مانند این وجود دارند نشان می دهد که این حرفه شروع به جدی گرفتن هوش مصنوعی می کند. این دلگرم کننده است
این وبینار توسط دونالد توموف ، بنیانگذار Innogage و یک سخنران مشهور در زمینه امور مالی دیجیتال ، و جنیفر الدر ، یک CPA و مربی جهانی به خاطر کار خود در زمینه مهارت های مالی آماده آینده شناخته شد. به ویژه چه چیزی را از دیدگاه های آنها دور کردید؟
من فکر می کردم هر دو لحن ارزشمندی را برای گفتگو ، عملی ، واقع بینانه و متمرکز بر ذهنیت بیش از اعتیاد به مواد مخدره به ارمغان آورده اند. آنچه من بیشتر از آن قدردانی کردم تأکید آنها بر طرف انسان هوش مصنوعی بود: آنها به ما یادآوری کردند که این فقط مربوط به سرعت بخشیدن به وظایف نیست ، بلکه در مورد تعریف مجدد نحوه فکر کردن و جایی است که انرژی خود را متمرکز می کنیم.
آنها همچنین توصیه های محکم مانند شروع کوچک ، ارزیابی نتایج زودرس و درمان سریع نوشتن به عنوان یک مهارت حرفه ای را به اشتراک گذاشتند. این نوع توصیه های اساسی همان چیزی است که شرکت ها در حال حاضر به آن احتیاج دارند.
AI کجا در کار شما تفاوت ایجاد می کند ، و کجا هنوز کم می شود؟
به تازگی ، من از ChatGPT با مشتری سازنده کابینه ایالات متحده برای تجزیه و تحلیل گزارش های مالی و کمک به پیش بینی استفاده کردم. این چشمگیر بود که این ابزار به سرعت داده ها ، خلاصه ها ، روندها و استدلال مالی ، صرفه جویی در ساعت کار دستی را انجام می داد.
اما در اینجا صید است: هوش مصنوعی فقط با آنچه می دهید کار می کند. این نوسانات فصلی را در سفارشات یا برنامه های استخدامی که به تقاضای آینده بستگی دارد ، در نظر نگرفت. این نیاز به صندوق های سرمایه گذاری یا ذخایر اضطراری را ذکر نکرد. و این خطر واقعی است – این چیزی نیست که شما از AI می پرسید ، این همان چیزی است که شما می توانید از آن بپرسید. اگر مطالب شما زمینه را از دست ندهید ، خروجی آن نقاط کور را منعکس می کند. به همین دلیل هنوز لایه انسانی ضروری است.
به همین دلیل من همیشه می گویم: AI ابزاری است، راه حل نیست. این بهترین کار را می کند که توسط شخصی که هم مالی و هم تجارت را در پشت شماره ها درک می کند ، استفاده می شود.
شما به عنوان CFO پاره وقت برای چندین شرکت در سراسر اروپا ، همه در کشورهای مختلف و سیستم های نظارتی کار کرده اید. آیا برای کمک به مدیریت آن نوع پیچیدگی نقشی برای هوش مصنوعی می بینید؟
کاملا هنگامی که شما در حال نظارت بر امور مالی در سراسر مرزها هستید ، یکی از بزرگترین چالش ها تضمین سازگاری بدون از دست دادن نیازهای محلی است. من با شرکت هایی در سوئد ، دانمارک و لیتوانی کار کرده ام و هرکدام ساختار انطباق خاص خود ، تقویم مالیاتی و عادات گزارش را دارند.
هوش مصنوعی می تواند نقش مهمی در استاندارد سازی داشبوردهای داخلی ، خودکار سازی آشتی در ارز و بانک ها یا حتی پرچم گذاری ناهنجاری هایی که ممکن است در ترجمه ، به معنای واقعی کلمه و عملیاتی از بین بروند ، ایفا کند. این فناوری در حال حاضر قادر به خلاصه کردن حجم زیادی از داده ها به زبان های مختلف است ، که می تواند در تنظیمات چند ورودی فوق العاده مفید باشد.
و در مورد شرکت ، مشاوره مالیاتی و حسابداری LLC شما چیست؟ آیا مناطقی وجود دارد که شما قبلاً شاهد اجرای AI در پشت صحنه هستید یا قصد اجرای AI را دارید؟
قطعاً ، به عنوان یک شرکت کوچک ، کارآیی به ویژه در فصول شلوغ اهمیت دارد. من به دنبال راه هایی هستم که AI می تواند مشتری را به صورت مستقیم و سریع انجام دهد: بررسی اسناد بارگذاری شده ، بررسی کامل بودن ، حتی تولید پیش نویس های اول نامه های نامزدی یا برآورد مالیات.
جایی که من بزرگترین فرصت را می بینم کمک به مشتریان در درک شماره های آنها است. سیستمی را تصور کنید که نه تنها مالی را تدوین می کند بلکه آنها را به زبان ساده توضیح می دهد یا حتی مراحل بعدی را پیشنهاد می کند. این جایی است که من دوست دارم بعد از آن بروم ، نه فقط اتوماسیون برای سرعت بلکه برای وضوح.
با نگاهی به آینده ، آیا وبینار ایده های جدیدی در مورد چگونگی بهبود یا گسترش استفاده خود از هوش مصنوعی در تمرین حسابداری خود به شما ارائه داده است؟
بله ، این به من کمک کرد تا در مورد نحوه استفاده از AI از ساختاری ، نه فقط برای کارهای یک طرفه ، تأمل کنم. نکته ای که اکنون روی آن تمرکز می کنم ، توسعه کتابخانه های سریع برای فرآیندهای مکرر ، مانند خلاصه جریان نقدی یا تجزیه و تحلیل هزینه است.
من همچنین فهمیدم که باید سواد هوش مصنوعی را در ارتباط با مشتری بگنجانیم. بسیاری از مشتری ها کنجکاو اما محتاط هستند – آنها درباره چتپپ شنیده اند اما نمی دانند چه کاری انجام می دهد یا چگونه ممکن است به آنها کمک کند. بنابراین ، من به فکر ادغام توضیحات کوتاه یا گزینه های پشتیبانی شده توسط هوش مصنوعی در فرایند گزارشگری خود هستم تا نشان دهم که اتوماسیون به ارزش افزوده می شود و تخصص انسان هنوز در کجا منجر می شود.
چه چیزی را به شرکت ها توصیه می کنید که تازه از AI شروع می کنند؟
با یک فرآیند ، گزارش دهی ، تهیه اسناد یا استخراج داده ها شروع کنید و از آنجا بسازید. اما فقط اتخاذ نکنید ، آموزش دهیدبشر تیم ها را با بهترین روش ها و اعتبارسنجی سریع آموزش دهید. هدف فقط سرعت نیست ؛ این وضوح و کیفیت است. با این روش ، حتی خلبانان کوچک می توانند ارزش بزرگی داشته باشند.