بن اسمیت، رئیس بخش دیجیتال و تجزیه و تحلیل در شرکت مشاوره جهانی Kearney، شاهد چندین تغییر مهم در فناوری سازمانی در طول حرفه خود بوده است. اولین تغییر با ظهور رایانه شخصی و به دنبال آن مدل سرویس گیرنده-سرور، مرورگر HTTP و گوشی هوشمند رخ داد.
همانطور که او بازار را در پایان سال 2024 بررسی کرد، گفت که رونق هوش مصنوعی “از همه آنها بزرگتر است.”
اسمیت با اشاره به رونق اینترنت و ظهور گوگل به TechRepublic گفت: «من فکر میکنم این امر به دیوانگیهای زیادی منجر خواهد شد، همانطور که بین سالهای 95 تا 04 شاهد بودیم. بنابراین، از دیدگاه فروشنده، این یک زمان منحصر به فرد است.
چه چیزی در انتظار رقابت فروشنده های فناوری در عصر هوش مصنوعی است؟ و سازمان ها در این خصوص چه باید بکنند؟ اسمیت و آنشومان سنگر، رهبر آسیا-اقیانوسیه برای دیجیتال و تجزیه و تحلیل در Kearney، روندهای کلیدی را که بازار را در سال 2025 شکل می دهد، تشریح کردند.
نیروهای بزرگی که آینده هوش مصنوعی سازمانی را شکل می دهند
کارشناسان Kearney استدلال می کنند که پنج نیرو در حال شکل دادن به هوش مصنوعی در سال 2025 هستند.
نبرد برای مزیت نظارتی بین بازیکنان بزرگ و کوچک
تسخیر فعلی و نظارتی زمانی اتفاق میافتد که شرکتهای مستقر در بازار از نفوذ خود بر آژانسهای نظارتی برای شکل دادن به قوانینی استفاده میکنند که به نفع مدلهای تجاری موجود است و رقابت را محدود میکند. اسمیت در مورد بازیگران بزرگ در بازار هوش مصنوعی توضیح داد که «تلاش زیادی برای ایجاد ترس در بازار وجود دارد تا شرکتهای فعلی در آینده موقعیت بهتری داشته باشند».
اسمیت گفت در حالی که مدیران فعلی به دنبال کاهش احتمال اختلال توسط دیگران هستند که سریعتر حرکت می کنند آژانس های نظارتی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده همچنین پسبک «ضد اکتساب» را نشان میدهند. این ممکن است محیطی را برای استارتآپها و چالشگران ایجاد کند تا کسبوکار را ایجاد کنند و رشد کنند، نه اینکه توسط سازمانهای بزرگتری که به دنبال تسلط هستند، خریداری شوند.
سنگر خاطرنشان کرد که پتانسیلی برای نوآوری راه اندازی در منطقه آسیا-اقیانوسیه در لایه کاربردی وجود دارد که بر اساس موتورهای هوش مصنوعی تعبیه شده در پلتفرم های اصلی است. او گفت که نوآوران محلی، مانند شرکتهایی مانند بانکها، از طریق صندوقهای مخاطرهآمیز خودشان، نقشی در رقابت با شرکتهای بزرگ فناوری جهانی دارند.
تشنه ظرفیت نیمه هادی مرکز داده برای محاسبات هوش مصنوعی
اسمیت گفت که جامعه در حال تجربه “بزرگترین رونق خارج از چرخه در تاسیسات ساخت نیمه هادییا چیزهایی که ما مدتهاست دیدهایم.» ناسیونالیسم و دولت ها هستند این موج را هدایت می کند، زیرا بسیاری در حال ساخت مراکز داده بزرگ هستند برای محاسبات هوش مصنوعی
برای کاربران هوش مصنوعی، این تغییر باعث “کاهش گسترده در 12 تا 24 ماه آینده” در هزینه یک توکن می شود و هوش مصنوعی را ارزان تر می کند.
در APAC، تلاش برای ظرفیت منجر به تراکنشهای بزرگ مرکز داده میشود، مانند خرید شرکت سهامی خصوصی Blackstone شرکت مرکز داده منطقهای AirTrunk به مبلغ 24 میلیارد دلار استرالیا. سنگر گفت که شرکتهای سراسر آسیا در حال سرمایهگذاری در توسعه تسهیلات داده در اندونزی هستند و او انتظار دارد که هند به زودی قابلیتهای fab خود را راهاندازی کند.
انگیزه ای برای درک، باز کردن و استفاده از داده ها برای مزیت هوش مصنوعی
اسمیت بر اهمیت داده ها در پویایی های نوظهور که در حال حاضر در بازار هوش مصنوعی آشکار می شود، تأکید کرد. او خاطرنشان کرد که بازیگران مختلف در اکوسیستم در حال کار برای تعیین مالکیت و استفاده از داده ها در زمینه هوش مصنوعی هستند، خواه این داده ها در داخل شرکت باشند یا خارج از آن.
اسمیت گفت: “من فکر می کنم بازار این بار بسیار پیچیده تر از زمانی است که اینترنت برای اولین بار اتفاق افتاد.”
شدت سرمایه بی سابقه که رونق هوش مصنوعی را تامین می کند
به گفته اسمیت، شدت سرمایه هوش مصنوعی – به ویژه در یک محیط با نرخ بهره بالا جهانی – یک عامل مهم برای بازیگران فناوری است که قصد دارند در این زمینه مزیت کسب کنند.
“اگر به ساخت مخابرات یا فیبر ساخته شده از سال 95 تا 2002 نگاه کنید … میزان سرمایه ای که در مراکز داده GenAI مستقر شده است، عوامل متعددی این را باتلاق می کند. منظورم این است که شما مراکز داده ای را خواهید دید که صدها میلیون دلار به نسبت فیبرهای ساخته شده که ما دیدیم، هزینه دارند.”
اسمیت پیش بینی می کند که ظرف چند سال آینده، جهان اولین مرکز داده واحد خود را به ارزش 1 تریلیون دلار خواهد دید که انتظار دارد در بازار ایالات متحده یا چین ساخته شود.
یک محیط ژئوپلیتیکی که تحت تأثیر هوش مصنوعی است
هوش مصنوعی با امنیت اقتصادی ملی و دفاع ملی مرتبط است و آن را از نوآوری های فناوری قبلی متفاوت می کند. اسمیت گفت که این یک “محیط ژئوپلیتیکی عجیب” ایجاد کرده است که هوش مصنوعی به دلیل این پیامدهای امنیت ملی بیشتر یک موضوع سیاسی است تا اینترنت.
سه نکته برای هدایت نیروهایی که هوش مصنوعی را شکل می دهند
کارشناسان Kearney به سازمان ها توصیه می کنند که سرمایه گذاری و پیاده سازی هوش مصنوعی را بر اساس شرکت و صنعت خود در نظر بگیرند. اسمیت نسبت به گرفتار شدن در هیاهوی هوش مصنوعی هشدار می دهد، در حالی که Sengar پیشنهاد می کند داده ها را می توان به عنوان یک اولویت مدیریت کرد.
1. از پیگیری موارد استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی خودداری کنید
اسمیت گفت یک مسیر خطرناک برای شرکت ها است هر مورد استفاده را برای هوش مصنوعی آزمایش کنید. در عوض، او گفت که سازمانها باید فقط موارد استفادهای را اولویتبندی کنند که امروزه برای کسبوکار مهمتر است. در حالی که برخی از موارد استفاده تجاری ممکن است موثر باشند، اما ممکن است زمانی که هزینه یک توکن هوش مصنوعی کاهش مییابد انجام آنها بسیار ارزانتر باشد، بنابراین سازمانها بهتر است در برخی موارد منتظر بمانند.
2. آیا هوش مصنوعی واقعا صنعت شما را تغییر خواهد داد؟
تیم های اجرایی و هیئت مدیره باید بپرسند که آیا هوش مصنوعی اساساً این کار را خواهد کرد یا خیر اساس رقابت در صنعت خود را تغییر دهند. اسمیت گفت، اگر چنین است، باید به سرعت حرکت کنند، و مثالی از بازارهای کشف دارو و بیمه می دهد، جایی که او گفت که هوش مصنوعی احتمالاً به طور چشمگیری بر نحوه رقابت مشاغل تأثیر می گذارد. اگر اینطور نباشد، او گفت که سرمایه گذاری هنگفت روی هوش مصنوعی، به ویژه اکنون با قیمت های بالاتر، ممکن است اشتباه باشد.
3. منتظر به دست آوردن کنترل داده های خود نباشید
سازمان ها می توانند بلافاصله برای کنترل داده های خود اقدام کنند، چه آنها اکنون به شدت به دنبال هوش مصنوعی هستند یا اینکه منتظر بمانند. سنگر گفت که شرکتهای APAC با دادههای خود از جمله کیفیت دادههای مشتری مشکل دارند.
سنگر گفت: «کنترل دادههای خود، بهویژه دادههای مشتری، و اطمینان از اینکه متوجه میشوید چه چیزی را ضبط میکنید و ایمن بودن آن چیزی است که نیازی نیست منتظر آن باشید.
منبع: https://www.techrepublic.com/article/ai-market-trends-how-enterprises-should-adapt/