همانطور که هوش مصنوعی همچنان بر مکالمات تجاری تسلط دارد، رهبران سازمانی به طور فزاینده ای متوجه می شوند که هوش مصنوعی، مهم نیست چقدر پیشرفته است، تنها به اندازه فرهنگ داده ای که بر اساس آن ساخته شده است، موثر است. بدون پایههای قوی، حتی امیدوارکنندهترین ابتکارات هوش مصنوعی برای به دست آوردن جذابیت و ارائه نتایج تجاری معنادار تلاش میکنند. این نه تنها بر موفقیت تکنولوژیکی بلکه بر توانایی شرکت برای جذب و حفظ استعدادهای برتر نیز تأثیر می گذارد.
بیشتر سازمان ها هنوز برای هوش مصنوعی آماده نیستند. اگر فرهنگ داده پایهای است که موفقیت هوش مصنوعی بر آن بنا شده است، بسیاری از سازمانها فاقد ملزومات فرهنگی و سازمانی برای حمایت از آن هستند. رهبری ارشد نقش اصلی را ایفا می کند – نه تنها چشم انداز استراتژیک را تنظیم می کند، بلکه رهبری تحول فرهنگی را که این شیوه ها را در خود جای می دهد، ایفا می کند.
هوش مصنوعی و داده ها به خودی خود ارزش ذاتی ندارند. ارزش تنها زمانی پدیدار می شود که برای مشکلات خاص تجاری اعمال شود. با این حال، آنچه ارزش را تشکیل می دهد، بین سازمان ها و حتی در بین تیم ها بسیار متفاوت است. فقط رهبری ارشد می تواند این را برای سازمان خود تعریف کند. در حالی که این انتخاب ها دشوار هستند، این اولویت بندی از بالا به پایین برای همسویی داده ها و ابتکارات هوش مصنوعی با اهداف کلی کسب و کار ضروری است. بدون آن، تلاش ها در معرض خطر تکه تکه شدن هستند و تیم ها اهداف متضادی را دنبال می کنند.
رهبران همچنین باید از ایجاد چارچوب های فنی فراتر بروند. ابزارهای هوش مصنوعی نمی توانند کیفیت داده های ضعیف را جبران کنند و بدون حاکمیت قوی، حتی برنامه های کاربردی پیشرفته هوش مصنوعی نیز در ارائه نتایج پایدار ناکام خواهند بود. رهبران باید روایت قانعکنندهای برای هوش مصنوعی ایجاد کنند که مزایای ملموس آن را برای تک تک کارکنان نشان دهد. در میان پیامهای مختلط پیرامون هوش مصنوعی، همه باید یک مورد شخصی برای تغییر داشته باشند. بدون این، ما انسانها معمولاً ترجیح میدهیم کارها را همانطور که همیشه انجام میدادیم انجام دهیم و از تغییر فرهنگی لازم برای باز کردن ارزش واقعی جلوگیری کنیم.
به عنوان بخشی از این بنیادهای فرهنگی، رهبران ارشد باید خطوط لوله استعداد را پرورش دهند تا ابتکارات هوش مصنوعی و داده را حفظ کنند. کورندل گزارش رادار استعدادهای دادهکه از 125 کارشناس ارشد داده، از جمله افسران ارشد داده و افسران ارشد اطلاعات نظرسنجی کرد، دریافت که 91 درصد معتقدند که جذب رهبری ارشد برای رشد استعدادهای دادهای خردسال ضروری است و 90 درصد آن را کلید جذب استعدادهای جدید میدانند. علاوه بر این، 86 درصد معتقدند که حمایت رهبری از فرهنگ دیجیتال برای حفظ استعدادهای برتر حیاتی است. ایجاد یک فرهنگ داده که بطور فعال کارکنان را درگیر می کند و آنها را با دید وسیع تر همسو می کند، نه تنها اثربخشی هوش مصنوعی را افزایش می دهد بلکه محیطی را ایجاد می کند که در آن استعدادها می توانند شکوفا شوند.
در بازار رقابتی امروز، کارکنان به طور فزاینده ای به دنبال محل کار هستند که در تصمیم گیری مبتنی بر داده و فرصت های یادگیری مستمر سرمایه گذاری کنند. رهبرانی که فرهنگ داده را در اولویت قرار می دهند، نه تنها اثربخشی این ابتکارات را افزایش می دهند، بلکه محیطی را ایجاد می کنند که در آن استعدادها می توانند شکوفا شوند. در واقع، 60 درصد از پاسخدهندگان نظرسنجی ما نشان دادند که ارائه فرصتهای یادگیری و توسعه در مهارتهای هوش مصنوعی و دادهها برای درگیر نگهداشتن تیمها و با انگیزه نگه داشتن آنها حیاتی است.
برای درک کامل پتانسیل در عصر هوش مصنوعی، رهبری ارشد باید یک فرهنگ داده قوی را در اولویت قرار دهد که باعث توسعه استعدادها در سراسر سازمان می شود. بدون این پایه، ابتکارات هوش مصنوعی احتمالاً کمتر از انتظارات خواهد بود. رهبران با تعریف ارزش تجاری واضح، سرمایهگذاری در حاکمیت داده و ایجاد محیطی مبتنی بر داده، میتوانند اطمینان حاصل کنند که فناوریهای جدید نتایج تجاری معناداری را ارائه میکنند و در عین حال استعدادهای برتر را جذب و حفظ میکنند.
منبع: https://aibusiness.com/data/importance-of-senior-leadership-in-building-an-ai-era-data-culture