بر اساس نظرسنجی جدید موسسه IBM برای ارزش تجاری در مورد هوش مصنوعی، نزدیک به نیمی از مدیران عامل نگران دقت و تعصب هستند. حکمرانی هوش مصنوعی.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که 21 درصد از مدیران گفتند که بلوغ سازمانشان در مورد حکمرانی هوش مصنوعی سیستمی یا نوآورانه است، یک نظرسنجی جدید توسط موسسه ارزش تجاری آیبیام در مورد حکمرانی هوش مصنوعی نشان میدهد که فضای قابل توجهی برای بهبود را برجسته میکند.
این موسسه با مشارکت Oxford Economics از 5000 مدیر اجرایی از 24 کشور در سراسر آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا نظرسنجی کرد.
حکمرانی به اصول، سیاستها و شیوههای توسعه مسئولانه اشاره دارد که ابزارها و سیستمهای هوش مصنوعی را با ارزشهای اخلاقی و انسانی همسو میکند. طبق این نظرسنجی، نزدیک به نیمی از مدیران اجرایی گفتند که در مورد دقت و سوگیری در مورد هوش مصنوعی نگران هستند.
برای رفع این نگرانیها، 60 درصد از پاسخدهندگان C-suite قهرمانان هوش مصنوعی مولد را در سراسر سازمان خود قرار دادهاند. در همین حال، 78 درصد از مدیران گفتند که مستندات قوی را حفظ می کنند، که نشان می دهد آنها نگران توضیح پذیری هستند.
74 درصد دیگر ارزیابیهای تأثیر اخلاقی را انجام میدهند، در حالی که 70 درصد آزمایشهای کاربر را برای ارزیابی و کاهش خطر انجام میدهند.
اکثریت بزرگ (80٪) از مدیران C-suite گفتند که یک تابع ریسک جداگانه برای استفاده از هوش مصنوعی یا هوش مصنوعی مولد دارند.
Phaedra Boinodiris، رهبر جهانی IBM Consulting برای هوش مصنوعی قابل اعتماد، گفت که ایجاد یک چارچوب حاکمیتی قوی که مسئولیت پذیری، شفافیت و توضیح پذیری را ارتقا می دهد، مهم ترین نکته برای سازمان ها است.
او گفت: “با بیش از 25 سال تجربه در اخلاق فناوری، من دیده ام که حتی بهترین چارچوب های حکمرانی هوش مصنوعی نیز می توانند بدون یک پایه فرهنگی قوی ریشه دوانند.”
زمانی که پایهای برای حکمرانی هوش مصنوعی مسئولانه ایجاد میکند، بویندیریس مجموعهای از اقدامات را توصیه میکند که رهبران کسبوکار باید در نظر بگیرند.
آنها شامل افزایش سواد هوش مصنوعی در کل نیروی کار می شوند تا کارکنان مهارت های فنی برای استفاده موثر از هوش مصنوعی را توسعه دهند، اما همچنین مهارت های تفکر انتقادی را توسعه دهند.
او همراستایی سیستمهای اندازهگیری با ارزشهای اصلیشان، از جمله ارزشهای مؤلفههایشان و داشتن تیمهای متنوع و چند رشتهای در توسعه و تهیه مدلهای هوش مصنوعی و در سیستمهای حاکمیتی پیرامون این مدلها را توصیه میکند.
تحقیقات IBM همچنین نشان میدهد که سازمانهایی که از نظر فناوری بالغتر هستند، ترجیح میدهند حکمرانی هوش مصنوعی را نسبت به سازمانهایی که در این زمینه بلوغ کمتری دارند، در اولویت قرار دهند.
به عنوان مثال، 68 درصد از مدیران عامل در نظرسنجی IBM گفتند که حاکمیت باید از قبل در مرحله طراحی یکپارچه شود، نه اینکه پس از استقرار به روز شود. در حالی که بازیکنان کمتر پیچیده و تازه واردان هوش مصنوعی با انتخاب های پیچیده ای که حاکمیت می تواند مطرح کند، دست و پنجه نرم می کنند.
IBM در این گزارش اشاره کرد که راه حل اغلب چارچوبهای حاکمیت هوش مصنوعی انعطافپذیر است که میتواند به انطباق با بازارهای در حال تغییر، کاهش خطرات و تشویق پذیرش بیشتر برای تحقق پتانسیل کمک کند.
آخرین گزارش تحقیقاتی IBM بخشی از یک سری گزارش های جاری از IBM IBV در مورد است هوش مصنوعی مولد و فرصت ها و چالش هایی که برای سازمان ها در سراسر جهان ایجاد می کند.
یکی از گزارشهای اخیر این موسسه نشان میدهد که 77 درصد از رهبران کسبوکار معتقدند که هوش مصنوعی مولد نه تنها برای بازار آماده است، بلکه پذیرش سریع برای حفظ رقابت ضروری است.
منبع: https://aibusiness.com/responsible-ai/accuracy-bias-in-ai-concerns-most-ceos-ibm-study