آیا جستجوی ChatGPT قاتل گوگل است؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید


برای سال‌ها، گوگل بهترین مکان برای یافتن هر چیزی در اینترنت بوده است. چه به دنبال یک دستور غذا، دستورالعمل، یا پاسخ به یک سوال بی اهمیت تصادفی باشید، به احتمال زیاد شنیده اید که کسی می گوید:فقط گوگلش کن” اما اکنون، یک بازیکن جدید در شهر وجود دارد: جستجوی ChatGPT. این موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط OpenAI ایجاد شده است، با ارائه یک روش محاوره‌ای و مستقیم‌تر برای دریافت اطلاعات، همه چیز را متزلزل می‌کند. بنابراین، آیا جستجوی ChatGPT واقعاً می تواند غول فناوری که گوگل است را از بین ببرد؟ بیایید آن را تجزیه کنیم و ببینیم چه خبر است.

جستجوی ChatGPT دقیقاً چیست؟

ChatGPT Search یک ویژگی جدید از OpenAI است که به شما امکان می دهد وب را به روشی کاملاً متفاوت جستجو کنید. جستجوی ChatGPT به جای اینکه لیستی از پیوندها را مانند گوگل به شما بدهد، به شما پاسخ های مستقیم به سبک مکالمه می دهد. این تقریباً مانند گپ زدن با یک دوست واقعاً باهوش است که تقریباً همه چیز را می داند و می تواند اطلاعات را از سراسر وب جمع آوری کند.

OpenAI برای اولین بار معرفی شد ChatGPT به عنوان یک چت بات در سال 2022، اما در آن زمان، نمی توانست به اطلاعات بلادرنگ دسترسی داشته باشد. این در سال 2024 با راه‌اندازی ChatGPT Search تغییر کرد، که اکنون به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات به‌روز درباره مواردی مانند اخبار و امتیازات ورزشی دریافت کنند¹. این بدان معنی است که می توانید از آن سؤالاتی در مورد آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد بپرسید و فوراً پاسخ دریافت کنید—دیگر نیازی به جستجو در صفحات نتایج جستجو نیست.

جستجوی ChatGPT چگونه کار می کند؟

نوار ورودی ChatGPT Search با دکمه جستجو و نماد کره، نشان می دهد که کاربر در حال تایپ پیامی به ChatGPT برای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است.
منبع: https://openai.com/index/introducing-chatgpt-search/

هنگامی که از جستجوی ChatGPT استفاده می کنید، فقط یک دسته از پیوندها را برای شما نمایش نمی دهد تا روی آنها کلیک کنید. درعوض، اطلاعات مربوطه را از منابع مختلف گردآوری می‌کند و درست در پنجره چت به شما پاسخ روشنی می‌دهد. برای مثال، اگر در مورد آب و هوای امروز یا آخرین قیمت سهام بپرسید، جزئیات را همراه با پیوندهایی به جایی که آن اطلاعات را پیدا کرده است به شما می‌دهد².

یکی از مواردی که ChatGPT را متمایز می کند این است که چقدر زمینه را درک می کند. می‌توانید بدون نیاز به بازنویسی همه چیز، سؤالات بعدی را بپرسید. برای مثال، اگر قصد سفر دارید و در مورد پروازهای پاریس سوال می‌کنید، می‌توانید بدون شروع از ابتدا درباره هتل‌ها یا جاذبه‌های محلی بپرسید². این بیشتر شبیه یک مکالمه در حال انجام است تا صرفاً تایپ کلمات کلیدی در نوار جستجو.

آیا ChatGPT واقعا می تواند جایگزین گوگل شود؟

رابط جستجوی Google در تلفن هوشمند، درخواست گزینه‌های حیاط خلوت را با دسته‌های جستجو و نتایج مکان‌نما نشان می‌دهد.
منبع: https://blog.google/products/search/generative-ai-google-search-may-2024/

این ایده که ChatGPT می تواند جایگزین گوگل شود ممکن است در ابتدا دور از ذهن به نظر برسد، اما آنقدرها هم که به نظر می رسد دیوانه کننده نیست. گوگل برای سال‌ها موتور جستجوی غالب بوده است – بیش از 90 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد – اما مردم شروع به جستجوی جایگزین‌هایی مانند ابزارهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی. در واقع، برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که کاربران در حال حاضر به سمت گزینه‌هایی مانند ChatGPT³ روی آورده‌اند.

یکی از دلایل مهم این تغییر، راحتی است. با Google، اغلب باید قبل از رسیدن به آنچه واقعاً نیاز دارید، در تبلیغات و محتوای حمایت شده پیمایش کنید. ChatGPT با دادن پاسخ های مستقیم به شما فوراً آن واسطه را قطع می کند. این می تواند به ویژه جذاب باشد اگر به دنبال اطلاعات سریع و بدون نیاز به غربال کردن چندین صفحه از نتایج هستید.

گفته شد، ChatGPT کامل نیست. گاهی اوقات پاسخ های آن کاملاً دقیق نیستند – مشکلی که به عنوان “توهمات هوش مصنوعی” شناخته می شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که هوش مصنوعی اطلاعاتی را می‌سازد یا آنچه را که می‌پرسید اشتباه می‌فهمد³. در حالی که گوگل سنتی است الگوریتم نقص های خاص خود را دارد (مانند اولویت بندی تبلیغات)، به طور کلی نتایج قابل اعتماد تری را در مورد بررسی واقعیت نقاط داده خاص ارائه می دهد.

گوگل چگونه پاسخ می دهد؟

در حالی که رقبایی مانند OpenAI در فضای جستجو حرکت می کنند، گوگل فقط عقب نمی نشیند. در واقع، آنها قبلاً به‌روزرسانی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود را شروع کرده‌اند. در اوایل سال جاری، گوگل خلاصه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را در بالای برخی از صفحات نتایج جستجو معرفی کرد. هدف این خلاصه‌ها ارائه پاسخ‌های سریع به کاربران بدون کلیک کردن روی چندین لینک است.

رویکرد Google شبیه به آنچه ChatGPT ارائه می‌کند است، اما همچنان به شدت به سیستم رتبه‌بندی سنتی و مدل مبتنی بر آگهی ۴ وابسته است. بنابراین، در حالی که آنها در حال پیشرفت در یکپارچگی هوش مصنوعی هستند، ممکن است کاربران هنوز قبل از رسیدن به محتوای واقعی با تبلیغات روبرو شوند.

چه چیزی ChatGPT را متفاوت می کند؟

نتایج جستجوی ChatGPT درباره ایده های بهبود حیاط خلوت با تصاویر و منابع ذکر شده.
منبع: https://openai.com/index/introducing-chatgpt-search/

بزرگترین تفاوت بین ChatGPT و هوش مصنوعی گوگلجستجوی پیشرفته در نحوه برخورد آنها با کاربران نهفته است. خلاصه‌های هوش مصنوعی Google ثابت هستند—آنها بر اساس درخواست شما یک پاسخ به شما می‌دهند، اما اجازه سؤالات بعدی را نمی‌دهند².

از سوی دیگر، ChatGPT به شما امکان می‌دهد بدون از دست دادن متن²، سؤالات خود را در همان رشته مکالمه بپرسید. برای مثال، اگر در حال تحقیق در مورد مکان‌های تعطیلات هستید و با پرسیدن درباره پروازها به هاوایی شروع می‌کنید، می‌توانید بدون تایپ مجدد کل سؤال خود را با سؤال درباره هتل‌ها یا فعالیت‌ها پیگیری کنید.

یکی دیگر از ویژگی های جالب ChatGPT شفافیت آن در مورد منابع است. برای پاسخ‌هایش نقل‌قول‌هایی ارائه می‌کند—چیزی که خلاصه‌های Google اغلب انجام نمی‌دهند¹. این کار باعث می‌شود تا کاربران راحت‌تر تأیید کنند که اطلاعات از کجا آمده و صحت آن را بررسی کنند.

آیا واقعاً مردم از Google جابجا خواهند شد؟

در حالی که ChatGPT برخی از ویژگی های بسیار چشمگیر را ارائه می دهد که ممکن است افراد را از Google وسوسه کند، بعید است که همه یک شبه تغییر را انجام دهند⁴. Google عمیقاً در روال‌های روزمره ما – از Gmail گرفته تا YouTube – تعبیه شده است و بیشتر مردم به آن به عنوان منبع اصلی برای یافتن اطلاعات اعتماد دارند.

بعلاوه، شکست دادن اکوسیستم گوگل سخت است. این یکپارچه با سایر سرویس‌ها مانند Maps و Calendar ادغام می‌شود و برای کاربرانی که به طور همزمان به چندین پلتفرم تکیه می‌کنند، راحت است. هر چند ChatGPT در پاسخگویی سریع به سوالات پیچیده یا ارائه به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ در مورد مواردی مانند امتیازات ورزشی یا قیمت سهام عالی است، بسیاری از کاربران احتمالاً بسته به نیاز خود به استفاده از هر دو پلتفرم ادامه خواهند داد.

آینده جستجوی آنلاین

دست به سمت رابط نوار جستجو می رود که نماد جستجوی آنلاین یا بازیابی اطلاعات است.

همانطور که فناوری هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می دهد، هر دو گوگل و OpenAI احتمالاً توانایی های جستجوی خود را حتی بیشتر بهبود می بخشند. در حال حاضر، به نظر نمی رسد هیچ یک از پلتفرم ها به این زودی ها به طور کامل بر دیگری مسلط شوند³.

با این حال، یک چیز واضح است: روشی که ما برای اطلاعات آنلاین جستجو می کنیم به سرعت در حال تغییر است. چه به Google پایبند باشید و چه برای خودتان جستجوی ChatGPT را امتحان کنید، هوش مصنوعی محاوره ای احتمالاً نقش مهمی در نحوه یافتن آنچه آنلاین نیاز داریم ایفا می کند.

در خاتمه، اگرچه هنوز خیلی زود است که ChatGPT را به عنوان «قاتل گوگل» معرفی کنیم، اما قطعاً رقابتی جدی برای موتورهای جستجوی سنتی ایجاد می‌کند⁴. همانطور که افراد بیشتری با ویژگی های آن آشنا می شوند – و همانطور که OpenAI به اصلاح دقت آن ادامه می دهد – بدون شک شاهد تغییراتی در نحوه انتخاب موتور جستجوی خود توسط افراد خواهیم بود.


پست آیا جستجوی ChatGPT قاتل گوگل است؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید اول ظاهر شد ژورنال AI GPT.



منبع:aigptjournal.com