در بحث در مورد هوش مصنوعی، رهبران اغلب بر نقش هوش مصنوعی در ایجاد تغییر تمرکز می کنند. آنها زمان و منابع خود را برای تصور، توسعه و ارائه راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکنند تا دادههایی را جمعآوری و تجزیه و تحلیل کنند که به آنها بگوید مردم، فرآیندها و فناوریشان چگونه باید تکامل یابند. با هوش مصنوعی، بینشهایی که برای آن فرآیند تصمیمگیری حیاتی هستند در دسترستر هستند و سریعتر ارائه میشوند.
با این حال، هوش مصنوعی بیش از یک انگیزه برای تغییر است – همچنین در ایجاد تغییر بسیار مؤثر است. اما حتی در دنیای مدیریت تغییر، درک چگونگی استفاده موثر از هوش مصنوعی دشوار است. در واقع، در اخیر نظرسنجی توسط Prosci، بسیاری از مدیران تغییر می گویند که استفاده آنها از هوش مصنوعی به دلیل عدم اطمینان در مورد نحوه پیاده سازی و استفاده از آن متوقف شده است.
غلبه بر این عدم قطعیت مستلزم درک این موضوع است که هوش مصنوعی در حال حاضر ارزش خود را در کجا اثبات کرده است – و مناطقی که در آنها فقط می توان برای تکمیل، نه جایگزینی، انسان ها در ایجاد تغییر استفاده کرد.
اهداف اولیه مدیریت تغییر
تغییرات در فناوریها، فرآیندها یا ساختار سازمانی اغلب سازمانها را وادار میکند تا رویکردی عمدی برای مدیریت تغییر اتخاذ کنند. در سراسر این ابتکارات، رهبران تغییر به سمت سه هدف اصلی کار می کنند:
-
سریعتر به حالت دلخواه برسیم. تغییر زمان می برد؛ چگونه می توانید زمان لازم را فشرده کنید؟
-
بهبود نرخ موفقیت یک طرح تغییر، که اغلب کمتر از آن چیزی است که شرکت ها می خواهند (تا 70% بر اساس برخی منابع، ابتکارات تغییر شکست میخورد). چگونه می توانید احتمال موفقیت ابتکار عمل خود را افزایش دهید؟
-
تضمین قابلیت طولانی مدت. هنگامی که یک تغییر اجرا شد و رهبران تغییر به پروژه بعدی رفتند، چگونه میتوانید اطمینان حاصل کنید که نیروی کار انعطافپذیری با قابلیتی ایجاد کردهاید که اینجاست؟ چه چیزی را میتوانید خودکار کنید تا از فرآیندهای مبتنی بر افراد دور شوید، با دانشی که در افراد معدودی متمرکز شده و به روشهای کار مبتنی بر فرآیند یا قابلیت بیشتر کار کنید؟
هوش مصنوعی می تواند در هر یک از این سه حوزه یک توانمندساز باشد.
نقش در حال تحول هوش مصنوعی در مدیریت تغییر
زیبایی هوش مصنوعی در این است که برای موثر بودن لازم نیست پیچیده باشد. برای اینکه بتوانید برنامهها یا فناوریهای هوش مصنوعی را اجرا کنید به داراییهای فنی زیادی نیاز ندارید—اگر با Azure، Google یا سرویسی مشابه قرارداد دارید، احتمالاً از قبل به ابزارها و راهحلهای مورد نیاز خود دسترسی دارید. به همین ترتیب، برای اینکه بتوانید هوش مصنوعی را به کار ببندید، به یک مجموعه داده جامع نیاز ندارید – داده ها می توانند ساختارمند یا بدون ساختار باشند و می توانند به سادگی وارد کردن یک کتاب راهنما به ابزارها یا راه اندازی یک ربات چت خصوصی برای نتایج را در ساعات و نه روز دریافت کنید. به طور خلاصه، هیچ مانع تکنولوژیکی به اندازه کافی بزرگ برای این موارد استفاده مدیریت تغییر که نیاز به سرمایه گذاری اضافی در فناوری داشته باشد، وجود ندارد.
با وجود موانع بسیار کم، سازمانها از هوش مصنوعی در شیوههای مدیریت تغییر خود استفاده میکنند، با سه مورد استفاده رایج که به تسریع، بهبود میزان موفقیت و حفظ تغییرات کمک میکنند:
ارتباطات
در طول یک ابتکار تغییر، تقریباً بیش از حد نیاز به برقراری ارتباط وجود دارد. در حالت ایدهآل، شما نه تنها توضیح میدهید و زمینه را برای تغییر فراهم میکنید، بلکه پیامها را بر اساس شخصیتهای هر فرد، جایی که در مسیرهای شغلی خود قرار دارند و موارد دیگر، شخصی میسازید. انجام این کار به صورت دستی مستلزم آن است که ده ها یا صدها قالب را از قبل آماده کنید، که زمان بر و چالش برانگیز است.
میزان سفارشیسازی مورد نیاز و اشباع تمام ارتباطات سازمانی – نه فقط ارتباطات تغییری – فرصتی را برای هوش مصنوعی فراهم میکند تا تجربه شخصیتری ارائه کند و فشار را بر افرادی که مسئولیت مدیریت قیف عظیم پیامها را بر عهده دارند، کاهش دهد. با مدلهای زبان بزرگ، میتوانید به سرعت و به آسانی ارتباط را به یک شخصیت یا یک فرد تطبیق دهید. حتی میتوانید از هوش مصنوعی برای آزمایش پیامها با گروههای مختلف برای تعیین ارتباطاتی که مؤثرتر هستند، استفاده کنید.
هوش مصنوعی همچنین می تواند به شما در ارائه این پیام ها و باز نگه داشتن کانال های ارتباطی کمک کند. با یک نماینده هوشمند یا ربات چت، میتوانید پشتیبانی همیشه فعال منابع انسانی یا مدیریت تغییر را بر اساس اسناد موجود خود ارائه دهید، به سؤالاتی مانند اینکه چه کسی مسئول این فرآیند جدید است و کجا مینشیند، پاسخ دهید؟ اگر سوالی داشتم با چه کسی تماس بگیرم؟ جزئیات جدید سیاست سفر ما چیست؟ ربات های چت هوش مصنوعی ثابت شده اند برای ارائه پاسخ های با کیفیت بالا و حتی بسیار همدلانه، حتی در محیط های حساس مانند مراقبت های بهداشتی.
مشارکت ذینفعان
همانطور که سازمان ها از طریق یک ابتکار تغییر حرکت می کنند، رهبران با سوالات زیادی مواجه می شوند: چه بازخوردی دریافت می کنیم؟ مردم به چه چیزی فکر می کنند؟ مردم چه سوالاتی می پرسند؟ درک آنچه در ذهن مردم است و ترس ها و نگرانی هایی که با آن ها روبرو هستند، بخش مهمی از مشارکت دادن ذینفعان در فرآیند تغییر است.
هوش مصنوعی با ارائه بینشهای مبتنی بر داده، اتوماسیون و سازگاری، تلاشهای انسانی را در طول فرآیند تعامل با ذینفعان تکمیل میکند. مدیران تغییر اغلب موظف به گوش دادن روی زمین و خواندن یک اتاق هستند – فعالیت هایی که همگی بسیار انسانی هستند. اما انسانها فقط از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر به گوش دادن میپردازند، که به چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی این مزیت را میدهد که بتواند بازخورد را در تمام ساعات شبانه روز جمعآوری و دریافت کند.
یک چت بات همچنین می تواند سوالاتی را که دریافت می کند و همچنین احساسات کارکنان را تجزیه و تحلیل کند. این به شما این امکان را می دهد که هر گونه گرایش را در انواع سؤالاتی که کارکنان می پرسند یا در مورد احساس آنها در مورد تغییر نظارت کنید. با داشتن این اطلاعات، میتوانید محتوای جدید هدفمند تولید کنید یا برای رفع نگرانیهای گسترده، یک تالار شهر برنامهریزی کنید. این تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین می تواند به شما کمک کند نقاط مهم نگرانی یا مقاومت در برابر تغییر در سازمان را شناسایی کنید، به عنوان مثال، در یک تیم خاص متمرکز شده است.
آموزش کارکنان
هوش مصنوعی به شما امکان میدهد از ماژولهای آموزشی خشک و فرمولی به آموزشهای بسیار تعاملی – تقریباً انسانی – بروید. به جای تحویل یک طرفه اطلاعات، آموزش تبدیل به یک مکالمه رفت و برگشتی می شود که درگیر می شود و پذیرش را سرعت می بخشد. آموزش انطباق یک مثال واضح است. بسیاری از شرکتها برای ایجاد آزمونها و سایر محتوای تعاملی به نرمافزارهایی مانند راهحلهای آموزش الکترونیکی یا سیستمهای مدیریت یادگیری متکی هستند، اما این یک فرآیند کاملاً دستی است. هوش مصنوعی را می توان برای خودکارسازی تمرینات چرخشی استفاده کرد و نه تنها روند ایجاد آموزش را تسریع می کند، بلکه آموزش تغییرات رفتاری پایدار را نیز برای تقویت طراحی شده است.
باز هم، احساسات مبتنی بر هوش مصنوعی در اینجا نیز وارد عمل می شود. بهجای تکیه بر نظرسنجیها یا معیارهای ابتدایی (مثل اینکه آیا فردی یک ماژول آموزشی را تکمیل کرده است)، هوش مصنوعی میتواند به شما کمک کند تا به طور مؤثرتری پذیرش و تغییر رفتار را اندازهگیری کنید.
نگاهی به آینده مدیریت تغییر با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی نقش کلیدی در تحریک و همچنین ایجاد تغییر دارد. اما در حالی که فناوری و موارد استفاده با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت هستند، هوش مصنوعی هنوز به حدی پیشرفت نکرده است که بتواند جایگزین مدیر تغییر کند. صرفاً تفاوت های ظریف بیش از حد درگیر است و هوش هیجانی و قضاوت بیش از حد مورد نیاز است. با استفاده از آن برای تکمیل، نه جایگزینی، این عملکرد حیاتی در سازمان خود، می توانید به تیم های خود کمک کنید کارآمدتر و موثرتر کار کنند و در نهایت تغییرات را در 24/7 حفظ کنند.
منبع: https://aibusiness.com/generative-ai/how-to-use-ai-to-enable-not-just-provoke-change