
در سال 2014، اولگ یوسوپوف شرکت Phygitalism را تأسیس کرد که بر توسعه محتوای بصری متمرکز بود. برای تسریع در ایجاد چنین موادی، تیم اولگ یک ابزار هوش مصنوعی به نام Phygital+ را توسعه داد که بعداً به یک استارتاپ تبدیل شد که کمک های مالی را از شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات دریافت می کرد. اولگ سفر Phygital+، از آغاز تا توسعه، و برنامه های تجاری آینده را به اشتراک گذاشت.
در مورد Phygital+ و نیازهای بازاری که قصد دارید با این شرکت برطرف کنید به ما بگویید. این ایده چگونه شکل گرفت؟
Phygital+ یک فضای کاری برای طراحان و سازندگان جلوه های بصری است که به شکل یک ویرایشگر هوش مصنوعی بدون کد برای تولید محتوای دیجیتال با استفاده از بیش از 30 ابزار محبوب هوش مصنوعی برای کارهای گرافیکی است. Phygital+ از یک رابط یکپارچه استفاده می کند و به طراحان اجازه می دهد تا به طور همزمان با شبکه های عصبی محبوبی مانند Stable Diffusion، MidJorney، DALL-E 3، Kandinsky و ChatGPT کار کنند و آنها را به طور یکپارچه متصل کنند. این پروژه در سال 2022 آغاز شد، در شتاب دهنده های آمریکایی شرکت کرد و از Open AI و آمازون کمک های مالی دریافت کرد.
من همیشه می خواستم یک محصول جالب و با تکنولوژی بالا ایجاد کنم و بنابراین، فناوری های ایجاد محتوای بصری (AI، XR، CG) را انتخاب کردم. در سال 2014، استودیوی راه حل های بصری خود را با نام Phygitalism افتتاح کردم، اما در سال های 2018-2019، متوجه شدم که فناوری های AR/VR با موانع قابل توجهی روبرو هستند که مانع پذیرش انبوه آنها می شود:
- سخت افزار: تجهیزات به اندازه کافی قدرتمند برای استفاده انبوه بسیار گران است و بسیاری از ایده ها به دلیل چنین محدودیت های فنی قابل اجرا نیستند.
- سرعت اینترنت: AR/VR به قدرت و سرعت زیادی نیاز دارد که در همه جا به راحتی در دسترس نیست.
- عامل روانی: ابزارهای مصرف محتوای AR/VR، مانند عینک های VR، بار شناختی افراد را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند و همه برای این کار آماده نیستند.
- محتوا: تقاضا برای محتوای AR/VR هنوز بسیار کم است و تولید آن را برای چنین بازار کوچکی گران می کند.
این عوامل من را به این ایده سوق داد که برای محبوبیت AR/VR، ابتدا به محصولی نیاز داشتیم که هزینه ایجاد محتوای واقعیت افزوده را ساده و کاهش دهد. من و تیمم شروع کردیم به فکر کردن در مورد اینکه چگونه توسعه را کارآمدتر، سریعتر و ارزانتر کنیم و به این موضوع پی بردیم که هوش مصنوعی ضروری است.
در داخل استودیوی ما، طراحان CG در کنار دانشمندان داده کار کردند، تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند و فناوریهای CG و ML را ترکیب کردند. تا پایان سال 2021، این به Phygital+ متبلور شد – ما یک فناوری 3D-ML برای تولید سریع محتوای سه بعدی توسعه دادیم. علاوه بر این، بر این اساس، ما با همکاری مایکروسافت، برنامه کارشناسی ارشد را در موسسه هوانوردی مسکو راه اندازی کردیم. در ابتدا، این یک ابزار داخلی برای استودیو ما بود، اما پس از شناخت پتانسیل آن برای کمک به بسیاری از طراحان گرافیک، تصمیم گرفتیم آن را برای مخاطبان بیشتری تبلیغ کنیم.
چه اصول و ارزش هایی پایه Phygital+ را تشکیل می دهند؟
هنگامی که فیژیتالیسم را ایجاد کردم، به اصول یک سازمان تیز پایبند بودم – مدیریت خود، تمامیت و عدم وجود سلسله مراتب. در حین توسعه Phygital+، این اصول را به عنوان یک راهنما حفظ کردیم، اما از آنجایی که یک استارتاپ در مراحل اولیه خود به ساختار نیاز داشت، فرآیندهای تجاری استاندارد مانند روش OKR و Agile را اضافه کردیم.
ماموریت ما کاملاً جهانی است: کمک به تمدن برای یافتن تعادل با محیط. این را می توان از طریق سه سطح تحت تأثیر قرار داد – محیط زیست، اقتصاد و طرز فکر. Phygital+ روی کار با طرز فکر تمرکز دارد.
برخی معتقدند هوش مصنوعی با ایجاد تصاویر ساده برای هنرمند مانع خلاقیت می شود. اما این درست نیست; زمانی که عکاسی پدیدار شد، بسیاری از نقاشان نگران بودند که شغل خود را از دست بدهند. با این حال، پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد بسیاری از جنبش های هنری جدید شد: آینده گرایی، مدرنیسم، امپرسیونیسم. هنرمندان دریافتند که رئالیسم دیگر کسی را غافلگیر نمیکند یا تحت تأثیر قرار نمیدهد، و به همین دلیل در خلاقیت خود تجدید نظر کردند.
هوش مصنوعی هم همینطور است و کسانی که نمی خواهند در واقعیت جدید پیشرفت کنند ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند. اما ما به مفهوم هوش افزوده اعتقاد داریم – زمانی که انسانها و ماشینها با هم کار میکنند، که به متخصصان اجازه میدهد تا تواناییهای خود را به حداکثر برسانند و درآمد بیشتری کسب کنند. فکر می کنم همه استفاده کنند هوش مصنوعی در آینده زیرا به طور قابل توجهی زندگی را ساده می کند و کار را پربارتر می کند.
هوش مصنوعی به طور خاص به هنرمندان کمک می کند تا آنها را قادر سازد مفاهیم بصری زیادی را در چند ثانیه تولید کنند، که هنرمند می تواند از بین آنها جالب ترین آنها را برای اصلاح انتخاب کند. این روند خلاقیت را تا حد زیادی تسریع می کند.
چه مدت طول کشید تا Phygital+ ایجاد شود و کمک های مالی مایکروسافت، خدمات وب آمازون و استارتاپ های گوگل چگونه به شما کمک کردند؟
ما تست های داخلی Phygital+ را در سال 2019 آغاز کردیم و در سال 2021 به پتانسیل آن پی بردیم و به شدت روی آن کار کردیم. تا سپتامبر 2022، ما اولین نسخه آلفا را منتشر کردیم.
من معتقدم کمک های مالی ابزاری عالی برای توسعه محصول هستند و همه استارتاپ ها باید آن را دنبال کنند. به عنوان مثال، من شخصا برای کمک هزینه های AWS و Google درخواست دادم. کمک هزینه AWS به ما در رایانش ابری کمک زیادی کرد. یک راهاندازی هوش مصنوعی به قدرت پردازشگر گرافیکی بالایی نیاز دارد—AWS اعتباری معادل ۱۲۵۰۰۰ دلار به ما ارائه کرد که ما از آن در ابزارهای ابری پلتفرم استفاده کردیم و توسعه را سرعت بخشیدیم.
کمک مالی مایکروسافت هزینه های پردازنده های ابری (CPU) مورد نیاز برای پایگاه داده ها، میزبانی و سایر فرآیندهای معمول را پوشش می دهد. علاوه بر این، از طریق مایکروسافت، ما یک کمک مالی OpenAI برای استفاده از فناوری ChatGPT از طریق API دریافت کردیم. مایکروسافت ما را به تنهایی به عنوان شرکتی که فناوریهای فیژیتال را ترویج میکند، پیدا کرد.
Google بسته به سطح برنامه شتاب، به استارتآپها کمک بلاعوض تا سقف 200000 دلار ارائه میکند. تاکنون 100000 دلار دریافت کرده ایم که از آن برای کارهای کاربردی لازم برای توسعه پروژه استفاده کرده ایم.
هم AWS و هم مایکروسافت و هم گوگل از استارت آپ ها از طریق مشاوره های تخصصی، سخنرانی های فنی و رویدادهای دیگر پشتیبانی می کنند.
ما همچنین بخشی از برنامه NVIDIA Inception هستیم که به ما امکان می دهد از فناوری های NVIDIA استفاده کنیم و در مذاکرات با سرمایه گذاران مخاطره آمیز شرکت کنیم. این شرکت از ما دعوت کرد تا به این برنامه بپیوندیم. از NVIDIA، اعتبارات اضافی AWS دریافت کردیم و در حال مذاکره برای سخنرانی در کنفرانسها و وبینارهای آنها هستیم.
شرکت در شتاب دهنده Fuelarts + Tezos چه چیزی به شما داد؟ آیا موفقیت در انتخاب چالش برانگیز بود؟
فرآیند گزینش چند مرحله داشت. ابتدا باید درخواست ارائه میکردیم، سپس با یک متخصص فنی مصاحبه میکردیم و در نهایت منتظر تصمیم آنها بودیم. فکر میکنم این مصاحبه برای ما کمی چالشبرانگیزتر از استارتآپهای دیگر بود، زیرا ایده ما در مرحله درخواست چندان واضح نبود.
این شتاب دهنده عمدتاً بر روی فناوری های Web3 متمرکز است زیرا Tezos یک پروتکل Web3 است. بنابراین، ما باید نشان می دادیم که هوش مصنوعی چگونه می تواند در این زمینه مفید باشد.
به طور کلی، مزیت اصلی شرکت در شتاب دهنده درک نحوه کار پروتکل های Web3 و چگونگی بهینه سازی آنها برای محاسبات غیرمتمرکز بود. در طول شتاب دهنده، ما در سخنرانی ها شرکت کردیم، با متخصصان فنی تزوس ارتباط برقرار کردیم و چیزهای زیادی یاد گرفتیم.
درباره رویکردهای خود برای تشکیل تیم به ما بگویید – چه چیزی را در اولویت قرار می دهید و از چه استراتژی هایی برای جذب و حفظ متخصصان با استعداد استفاده می کنید؟
ما شرکتی با تمرکز قوی بر تحقیق و توسعه ایجاد کردیم که همیشه درگیر تحقیقات علمی یا علمی مجاور یا زمینههایی است که هنوز به طور گسترده در تجارت مدرن کشف نشدهاند.
کار ما شامل بسیاری از رشته های مختلف است، بنابراین اعضای تیم ما باید نه تنها به انجام وظایف استاندارد بلکه به کار در تلاقی تخصص ها – CG، AI و XR علاقه مند باشند.
هنگام استخدام متخصصان، ما بر انتخاب A-Players تمرکز می کنیم و در کار خود از روش OKR استفاده می کنیم. با این حال، کسانی که درازمدت با ما می مانند، تنها کسانی هستند که اصول ما را به اشتراک می گذارند. در مورد غرامت، به عنوان یک استارتاپ، ما یک برنامه اختیار سهام را توسعه دادیم و تقریباً همه افرادی که با ما کار می کردند را شامل می شد.
در حال حاضر 10 نفر روی این محصول کار می کنند. البته این برای توسعه در مقیاس بزرگ کافی نیست. برای رشد تیم، ما از طریق ابزار SAFE از یک شرکت قبرسی سرمایهگذاری جذب کردیم: سرمایهگذار به ما پول میدهد که در دور بعدی به سهام شرکت تبدیل میشود. با این حال، من تا زمانی که به بودجه سری A برسیم، گسترش بیش از حد تیم را فایده ای نمی بینم.
ما با سرمایه گذارمان هم افزایی زیادی داریم و قصد داریم این پول را از جمله برای بازاریابی هزینه کنیم تا به شاخص های درآمدی بالا دست یابیم و دور جدیدی را با ارزش گذاری بالاتر جذب کنیم.
چه روندهای آینده در هوش مصنوعی را پیشبینی میکنید و چگونه میتوانند بر کسبوکار شما تأثیر بگذارند؟
من سه مرحله در توسعه هوش مصنوعی برای تجارت می بینم:
- تعامل بین متخصص و هوش مصنوعی: یک طراح وظیفه ای را دریافت می کند و با کمک هوش مصنوعی آن را تکمیل می کند.
- تعامل بین یک شرکت و هوش مصنوعی: این شرکت یک عامل هوش مصنوعی را استخدام می کند که طراحان هوش مصنوعی را “مدیریت” می کند.
- تعامل بین یک شرکت و یک استودیوی هوش مصنوعی: در اینجا، هوش مصنوعی به طور کامل وظایف بخش طراحی – از توسعه ایده تا مفهوم نهایی را انجام می دهد.
ما در حال حاضر در مرحله اول هستیم، اما عوامل هوش مصنوعی در حال ظهور هستند، اگرچه توسعه بیشتر توسط مصرف انرژی و معماری شبکه عصبی محدود شده است. من فکر میکنم مراحل بعدی ارتباط نزدیکی با پیشرفتهای فنی در سختافزار و محاسبات غیرمتمرکز خواهد داشت – اینجاست که ادغام Web3 و AI وارد میشود.
مسائل حقوقی نیز در حال افزایش است. به عنوان مثال، در حال حاضر ادعاهایی علیه Midjourney، Stable Diffusion و ChatGPT برای استفاده از داده های دارای حق چاپ وجود دارد. با استفاده از Web3 در ابزارهای هوش مصنوعی، میتوانیم ردیابی کنیم که محتوا بر اساس چه کسانی تولید شده است و بنابراین، حق چاپ را رعایت کنیم.
من کسب و کار و برنامه هایم را با در نظر گرفتن پیشرفت های تکنولوژی می سازم. با یک دهه تجربه، میدانم که صنعت به کجا میرود و تمام روندهای آن در نقشه راه من گنجانده شده است.