هوش مصنوعی اکنون در حال ساخت موسیقی بادامک است.
این توسعه باعث برانگیختن بحث هایی در میان نوازندگان و سنت گرایان در مورد آینده یکی از قدیمی ترین سازهای جهان شده است.
اسکات هاینز یک پایپر سابق است که در گروه هایی از جمله Boghall & Bathgate Caledonia و 78th Fraser Highlanders اجرا کرده است. هاینز که اکنون نیمه بازنشسته از دوران لوله کشی خود است، در هوش مصنوعی برای Neural Frames کار می کند، استارت آپی که یک تولید کننده انیمیشن مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه می دهد.
هاینز که مجذوب تلاقی بالقوه حرفههای گذشته و حال خود شده بود، به دنبال این بود که ببیند آیا هوش مصنوعی میتواند موسیقی پاپ ایجاد کند یا خیر. او به پلتفرم تبدیل متن به موسیقی Udio روی آورد تولید موسیقی لوله کشی.
برای شروع آزمایش، هاینز خود را در حال نواختن یک جیگ ساده روی یک شعار تمرینی ضبط کرد، سپس فایل را همراه با پیام زیر در Udio آپلود کرد: “موسیقی محلی سلتیک برتون، راک، راک فولک، سلتیک، موسیقی اروپایی، موسیقی منطقه ای، موسیقی محلی اروپایی موسیقی، دستگاهی.”
برای تکمیل پروژه، هاینز از پلتفرم Neural Frames برای تولید یک انیمیشن کوتاه برای همراهی موسیقی استفاده کرد.
هاینز به AI Business گفت: نتیجه باورنکردنی بود. اگرچه همه نسلها بینقص نبودند، اما همیشه یک عنصر غیرقابل پیشبینی در خلاقیتهای هوش مصنوعی وجود دارد.»
با این حال، همه با نظرات هاینز موافق نیستند. پیپر گزارش داد که واکنش به کار او به وسط تقسیم شد.
«بیشتر مردم فکر میکردند که خیلی باحال است، برخی فکر میکردند که احمقانه است. گاهی اوقات برخی افراد از هوش مصنوعی متنفرند و شروع به حمله به آن می کنند.

تصویری از هینز که دنباله انیمیشن را برای موسیقی پایپینگ خود می سازد | اعتبار: اسکات هاینز
کوله بری فراتر
برخلاف تصور عمومی، بادامک فقط یک ساز کلیشه ای اسکاتلندی نیست. کاساندره بالوسو-باردین، موسس مدیر سازمان بین المللی کوله پشتی (IBO)، گفت که بیش از 130 نوع مختلف کوله در سراسر جهان وجود دارد، از جمله Dudy اروپای شرقی و Dudelsack آلمانی.
IBO، که در سال 2012 تأسیس شد، یک کنفرانس دوسالانه را برگزار می کند که نوازندگان، سازندگان ساز و دانشمندان را گرد هم می آورد. علاوه بر این، آنها هر سال در 10 مارس روز جهانی باله را تبلیغ میکنند و مردم را در سراسر جهان تشویق میکنند تا موسیقی پاپ را جشن بگیرند و پخش کنند.
بالوسو-باردین در صحبت با AI Business در مورد آزمایش لولهکشی هوش مصنوعی Hayne تأکید کرد که این آزمایش مسائل گستردهتری در مورد تعصب و بازنمایی در محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی مطرح میکند.
بالوسو-باردین گفت: «مشکلی در مورد چیزهای تولید شده توسط هوش مصنوعی به طور کلی وجود دارد، درست مانند بسیاری از چیزهایی که از سیلیکون ولی وجود دارد، این است که همه چیز مغرضانه است. همه چیز توسط یک نوع خاص ایجاد می شود. افرادی که آن را با نوع خاصی از مخاطبان در ذهن ایجاد می کنند و اساساً آنها هستند.
بالوسو-باردین میگوید آزمایشهای اخیر هوش مصنوعی خود را انجام داده است و تلاش میکند تا پلتفرمهای تولید تصویر را برای ایجاد محتوایی حاوی کولهپشتی که با کلیشههای سنتی اسکاتلندی مرتبط نیست، ایجاد کند. با این حال، نتایج موثر نبودند، تصاویری که دارای الگوهای تارتان و افراد چهار دست با کیسههایی بودند که وجود نداشتند.
“شما این اشتباهات را دارید زیرا سیستم یاد نگرفته یا نمی داند که تنوع و غنای زیادی در دنیای واقعی واقعی ما وجود دارد که هوش مصنوعی قادر به بازتولید آن نیست و کاملاً اشتباه است.” بالوسو-بردن گفت. این همان چیزی است که سازمان من در تلاش برای خنثی کردن و مساوی کردن زمین بازی برای انواع دیگر کولهها است.»
چالش های حقوقی Udio
پلتفرمی که هاینز برای تولید موسیقی پایپینگ هوش مصنوعی استفاده میکرد، اخیراً در رابطه با موسیقی مورد استفاده برای آموزش مدل زیربنایی آن مورد بررسی قرار گرفته است.
این برنامه از حالت Udio v1 پشتیبانی میکند، اگرچه دادههای مورد استفاده برای آموزش مدلها را فاش نکرده است.
برخی از شرکت های موسیقی گفته اند که Udio بدون اجازه از آهنگ های آنها استفاده کرده است. سکو ضربه خورد با یک دعوی قضایی انجمن صنعت ضبط آمریکا (RIAA) به نمایندگی از اعضا، ادعا کرد که هزاران آهنگ را بدون اجازه برای آموزش مدل تولید موسیقی خود اختصاص داده است.
هاینز گفت که آرزو دارد پلتفرم هایی مانند Udio شفاف تر باشند.
«از آنجایی که از جنبه موسیقی سنتی با کیسهپینگ استفاده میشود، کمتر نگران کننده است زیرا موسیقی سنتی است، بنابراین تقریباً همه آن در مالکیت عمومی است. اما در Udio من چند نام دیجی مانند Deadmaus را تایپ کردم و گفت: «هی، تو نمیتوانی این کار را انجام دهی»، اما سپس آن را با کلمات کلیدی دیگری جایگزین کردم و نتیجه به طرز شگفتآوری به هنرمند واقعی نزدیک شد.
روند کند اجرای حق چاپ از طریق دادگاه به این معنی است که هنرمندان موسیقی برای محافظت از محتوای خود به ابزارهای سریع تری نیاز دارند. به عنوان مثال، در تنسی، یک قانون محلی جدید به نام the قانون الویس حقوق تبلیغاتی بهبود یافته ای را به ترانه سراها و اجراکنندگان به دلیل استفاده غیرمجاز از محتوای آنها ارائه می دهد، اما اقداماتی مانند اینها در مواجهه با موجی از محتوای تولیدی که در حال ظهور است بسیار اندک است.
اچ پی نیوکویست که موزه ملی گیتار را تأسیس کرد و اکنون به عنوان مدیر اجرایی شرکت مشاوره هوش مصنوعی خدمت می کند، گفت: «مانند بیشتر هوش مصنوعی، نگرانی دائمی در مورد نحوه آموزش Udio و Suno وجود دارد و کارهای ضبط شده اصلی آنها برای آموزش آنها استفاده شده است. گروه Relayer “این چیزی است که باید در برابر آن محافظت شود و قوانینی برای محافظت از موسیقی دانان در برابر استفاده از کار آنها برای آموزش هوش مصنوعی طولانی است.”
آینده موسیقی کوله پشتی
هوش مصنوعی هرگز جایگزین صداهای نمادین گیوه یا سازهای دیگر نمی شود، زیرا هرگز نمی تواند احساس طنین انداز شدن صدا در بدن شما را از یک ساز تکرار کند.
اما در پی آزمایشهای هوش مصنوعی، هاینز به AI Business گفت که میتواند تعداد بیشتری از کیسهزنان را ببیند که از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
«بسیاری از گروه های پیپ که من با آنها درگیر بودم کنسرت های حرفه ای برگزار می کنند که دو ساعت طول می کشد و همه این دکورها و تنظیم ها را دارند. چقدر خوب می شد اگر گروه چیزی می نواخت و ناگهان یک ارکستر وارد می شد؟ همه اینها فقط هوش مصنوعی است، شما می توانید مجموعه ای کامل از کارهای خلاقانه را از نظر موسیقی انجام دهید، که در نهایت همان چیزی است که من به آن علاقه دارم، با استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت موسیقی که قبلاً داریم.
به گفته Mick Kiely، مدیر عامل پلتفرم تولید موسیقی IAIAI Technologies، موسیقی بادامک تولید شده توسط هوش مصنوعی میتواند دسترسی و کارایی بیشتری را ارائه دهد و نوازندگان را قادر میسازد تا سبکها و آهنگهای جدید موسیقی را آزمایش کنند.
کیلی میگوید: «با توجه به اینکه موسیقی با گایپاپ تقاضای زیادی ندارد و دسترسی به توانایی ضبط گیوههای واقعی میتواند چالشبرانگیز باشد، تولید هوش مصنوعی میتواند به افزایش محبوبیت آن کمک کند، البته احتمالاً در سبکی معاصرتر به جای صدای سنتی.»
Balosso-Bardin از ISO گفت که هوش مصنوعی احتمالاً به عنوان ابزاری توسط برخی از نوازندگان استفاده خواهد شد، اما در مورد استفاده از آن در موسیقی سنتی محتاط بود.
او گفت: “من نمی خواهم منفی باشم، فقط محتاط هستم.” “خوشحال بودن برای مردم عالی است… اما من فقط از آنچه بیرون می آید و اینکه چگونه بر افرادی که منبع این موسیقی هستند تاثیر می گذارد محتاط هستم.”
آزمایش هاینز با AI bagpiping دقیقاً یک آزمایش بود. در حالی که پتانسیل هوش مصنوعی در تولید موسیقی را به نمایش می گذارد، پیچیدگی ها و نگرانی های پیرامون این فناوری در حوزه های موسیقی سنتی را نیز برجسته می کند.
مفهوم موسیقی بادامک تولید شده توسط هوش مصنوعی به خودی خود گوشه ای از گفتگوهای گسترده تر در صنایع خلاق در مورد هوش مصنوعی است: مالکیت حقوق، تفاوت های ظریف خلاقانه یک هنرمند و حفظ تنوع فرهنگی.
همانطور که Balosso-Bardin خاطرنشان می کند، “من هنوز فکر می کنم که انسان ها نقش بزرگی در موسیقی، به ویژه در موسیقی سنتی دارند. من شخصاً نمی خواهم به سمت چیزی بروم که توسط هوش مصنوعی تولید شده است، مگر اینکه نوعی پشتوانه باشد، چیزی که قبلاً وجود دارد. این یک نوع سنتی با عناصر موسیقی است، این برای عنصر انسانی وجود دارد.”
در حالی که هوش مصنوعی ممکن است مکانی را به عنوان ابزاری برای نوازندگان پیدا کند، درست مانند آنچه برای بازاریابان و رهبران کسب و کار دارد، اما لمس انسان در ثبت تفاوتهای ظریف، اهمیت فرهنگی و عمق احساسی موسیقی سنتی غیرقابل جایگزین باقی میماند. موسیقی سنتی مانند پایپینگ برای هزاران سال دوام آورده است و مطمئناً در حال حاضر فراتر از هوش مصنوعی دوام خواهد آورد.
منبع: https://aibusiness.com/nlp/ai-creates-traditional-bagpipe-music-adds-animation