راه اندازی یک کسب و کار یک کار بزرگ است. از شما انتظار می رود که به یکباره یک استراتژیست، یک بازاریاب و یک برنامه ریز مالی باشید. ChatGPT می تواند دستیار نهایی شما در این سفر باشد، اما قدرت واقعی آن با سوالات ساده باز نمی شود. پرامپتهای مبهم به پاسخهای عمومی منجر میشوند و کار بیشتر و نه کمتر برای شما باقی میگذارند.
این راهنما راهنمای دستورات استراتژیک شماست. هر فرمان به ChatGPT نقش، زمینه و هدف مشخصی می دهد و آن را به یک شریک استراتژیک قدرتمند تبدیل می کند. فقط تعویض کنید (in brackets) با جزئیات خود برای دریافت خروجی های عملی، از تجزیه و تحلیل رقابتی عمیق گرفته تا ایمیل آماده برای ارسال، که می توانید بلافاصله از آنها استفاده کنید.
I. ایده پردازی و اعتبارسنجی
قبل از اینکه هر چیزی بسازید، به یک ایده محکم و مدرکی نیاز دارید که مردم آن را می خواهند. از این دستورات برای طوفان فکری، اصلاح و تأیید مفهوم اصلی کسب و کار خود استفاده کنید.
- ایجاد ایده های تجاری طاقچه:
به عنوان مشاور انکوباتور استارتاپ عمل کنید. من مهارت دارم در(your primary skill, e.g., software development)، تجربه در(your industry experience, e.g., the fitness industry)، و اشتیاق به(your interest, e.g., sustainable living). 5 ایده تجاری نوآورانه را در تقاطع این مناطق ایجاد کنید. برای هر ایده، یک جمله، مخاطب هدف و یک استراتژی بالقوه کسب درآمد ارائه دهید. - اصلاح یک ایده تجاری:
ایده کسب و کار من این است(briefly describe your business idea, e.g., a subscription box for artisanal coffee from developing countries). به عنوان یک کارآفرین با تجربه عمل کنید و این ایده را نقد کنید. 3 نقطه قوت بالقوه، 3 ضعف بالقوه و 3 چالش حیاتی که ممکن است در سال اول با آن مواجه شوم را شناسایی کنید. - بیان مسئله-راه حل:
به من کمک کنید تا مشکلی را که کسب و کارم حل می کند به وضوح تعریف کنم. مشتری هدف من است(describe your ideal customer, e.g., a busy young professional who works from home). محصول من است(describe your product/service). یک بیانیه قانعکننده «مشکل-راهحل» پیشنویسی کنید که میتوانم از آن در یک زمین بازی استفاده کنم. باید به وضوح نقطه درد و اینکه چگونه پیشنهاد من درمان کامل است را بیان کند. - تایید ایده خود با نظرسنجی:
به عنوان یک تحلیلگر تحقیقات بازار عمل کنید. من باید ایده تجاری خود را تأیید کنم:(your business idea). یک نظرسنجی اعتبارسنجی 10 سوالی ایجاد کنید که برای سنجش علاقه، شناسایی ویژگیهای کلیدی و درک حساسیت قیمت مخاطبان هدف من طراحی شده است.(your target audience). سوالات باید ترکیبی از چند گزینه ای، رتبه بندی مقیاس و باز باشد.
II. تحقیقات بازار و رقبا
منظره ای را که قرار است وارد آن شوید را درک کنید. این اعلان ها به شما کمک می کند تا مشتری ایده آل خود را تعریف کنید، رقابت خود را تجزیه و تحلیل کنید و فضای منحصر به فرد خود را در بازار ایجاد کنید.
- ایجاد یک کاربر پرسونا:
یک پرسونای کاربری دقیق برای مشتری ایده آل من ایجاد کنید. کسب و کار من است(your business description). شخصیت باید نامیده شود، عنوان شغلی به آن داده شود و شامل بخش هایی برای جمعیت شناسی، اهداف، نقاط ضعف/درد، و انگیزه ها باشد. این به من کمک می کند تا تلاش های بازاریابی و توسعه محصول خود را متمرکز کنم. - ماتریس تحلیل رقابتی:
به عنوان یک کارشناس اطلاعات بازار عمل کنید. من راه اندازی می کنم(your product/service). رقبای اصلی من هستند(Competitor 1)،(Competitor 2)، و(Competitor 3). یک ماتریس تحلیل رقابتی در یک جدول نشانه گذاری ایجاد کنید. ستونها باید شامل موارد زیر باشند: رقیب، ویژگیهای کلیدی محصول، مدل قیمتگذاری، مخاطب هدف، و ضعف درک شده/شکاف بازار. - شناسایی پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما (USP):
بر اساس اطلاعات زیر، به من کمک کنید تا یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد قدرتمند (USP) ایجاد کنم. کسب و کار من است(your business description). مخاطب هدف من است(your target audience). رقبای اصلی من هستند(list competitors and their main offerings). نقاط قوت منحصر به فرد من هستند(list 2-3 key differentiators, e.g., eco-friendly materials, personalized service, faster delivery). 3 گزینه USP مجزا ایجاد کنید.
III. برنامه ریزی و استراتژی کسب و کار
طرحی برای سرمایه گذاری خود بسازید. از این دستورات برای ایجاد مدل کسب و کار خود، تعریف چشم انداز بلند مدت و ترسیم موقعیت استراتژیک خود استفاده کنید.
- بوم مدل کسب و کار ناب:
یک بوم مدل کسب و کار ناب را برای استارتاپ من پر کنید. کسب و کار من،(Business Name)، است(one-sentence description of your business). از بخشهای زیر استفاده کنید: مشکل، راهحل، معیارهای کلیدی، ارزش پیشنهادی منحصربهفرد، مزیت ناعادلانه، کانالها، بخشهای مشتری، ساختار هزینه، و جریانهای درآمد. برای هر بخش 2 تا 3 نقطه مشخص کنید. - بیانیه ماموریت و چشم انداز:
به من کمک کنید یک بیانیه ماموریت قانع کننده و یک بیانیه چشم انداز برای شرکتم تهیه کنم،(Company Name). کسب و کار ما این است(business description)و ارزش های اصلی ما هستند(value 1, e.g., sustainability)،(value 2, e.g., community)، و(value 3, e.g., innovation). بیانیه ماموریت باید مشخص کند که ما چه می کنیم و به چه کسانی در حال حاضر خدمت می کنیم. بیانیه چشم انداز باید تأثیر آینده ای را که می خواهیم ایجاد کنیم را توصیف کند. - تجزیه و تحلیل SWOT:
یک تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدها) برای کسب و کار من انجام دهید:(your business idea and industry).- نقاط قوت:
(List internal strengths like unique skills, proprietary tech, etc.) - نقاط ضعف:
(List internal weaknesses like lack of funding, small team, etc.) - فرصت ها: روندهای بازار را در نظر بگیرید مانند
(mention a relevant trend, e.g., the rise of remote work) - تهدیدات: عوامل بازار مانند
(mention a relevant threat, e.g., increasing raw material costs or new regulations)
تجزیه و تحلیل را در چهار ربع مجزا ارائه دهید.
- نقاط قوت:
IV. برند و هویت
برندی ایجاد کنید که با مخاطبان شما طنین انداز شود. این اعلانها به شما کمک میکنند تا نام، شعار و صدای منحصربهفرد شرکت خود را بسازید تا از بین دیگران متمایز شوید.
- طوفان فکری نام کسب و کار:
به عنوان یک متخصص برندسازی عمل کنید. من به یک نام برای شرکت جدیدم که می فروشد نیاز دارم(your product/service)به(your target audience). شخصیت برند باید باشد(e.g., professional and trustworthy, or fun and quirky). 10 نام را پیشنهاد دهید که به سه نوع طبقه بندی می شوند: توصیفی (به وضوح می گوید چه کاری انجام می دهد)، برانگیزاننده (احساس را نشان می دهد) و اختراعی (بی نظیر و به یاد ماندنی). برای هر نام، دلیل کوتاهی ارائه کنید. - ایجاد یک برچسب برند:
بر اساس نام تجاری من،(Business Name)و پیشنهاد فروش منحصر به فرد من،(your USP)، 5 تگ لاین به یاد ماندنی ایجاد کنید. آنها باید کوتاه باشند، به راحتی به خاطر بسپارند، و به وضوح منافع اصلی را به مشتری منتقل کنند. - توسعه صدای برند:
یک راهنمای صوتی و لحن برند برای آن ایجاد کنید(Company Name). مخاطب هدف ما هستند(target audience)و شخصیت برند ما است(brand personality adjectives, e.g., empowering, witty, and supportive). شرح کوتاهی از صدای ما ارائه دهید، و سپس نمونه هایی از نحوه اعمال این صدا را در پیام خوش آمد گویی وب سایت، ایمیل پشتیبانی مشتری دوستانه و یک کپشن جذاب اینستاگرام نشان دهید.
V. بازاریابی و فروش
خبر را دریافت کنید و شروع به درآمدزایی کنید. از این دستورات برای ایجاد استراتژی بازاریابی خود، از تولید محتوا و رسانه های اجتماعی گرفته تا قیف های فروش موثر، استفاده کنید.
- استراتژی بازاریابی محتوا:
به عنوان یک استراتژیست محتوا عمل کنید. یک برنامه بازاریابی محتوا برای 3 ماه اول برای کسب و کار من ایجاد کنید،(your business name)، که هدف قرار می دهد(your target audience). هدف ایجاد آگاهی از برند و ایجاد سرنخ است. 3 ستون اصلی محتوای (موضوعات) را پیشنهاد کنید و برای هر ستون، ایده هایی برای یک پست وبلاگ، یک پست رسانه اجتماعی (لینکدین/اینستاگرام) و یک ویدیوی کوتاه ارائه دهید. - ایجاد یک الگوی ایمیل تبلیغاتی “سرد”:
یک الگوی ایمیل سرد متقاعد کننده و بدون هرزنامه بنویسید. هدف این است که یک تماس مقدماتی 15 دقیقه ای با یک مشتری بالقوه B2B تضمین کنید. شرکت من است(Company Name)و ما ارائه می دهیم(product/service). گیرنده هدف یک است(Job Title, e.g., Head of Marketing)در یک(Type of Company, e.g., mid-sized tech company). ایمیل باید شخصی سازی شود، روی نقاط درد بالقوه آنها تمرکز کند و یک فراخوان برای اقدام واضح و کم اصطکاک داشته باشد. - توسعه کمپین راه اندازی رسانه های اجتماعی:
یک کمپین راه اندازی یک هفته ای رسانه های اجتماعی را برای برنامه جدید من مشخص کنید(product/service)در(chosen platform, e.g., Instagram). مخاطب است(target audience). این کمپین باید یک موضوع روزانه داشته باشد، از یک پست تیزر در روز اول تا اعلام رسمی راه اندازی در روز چهارم، و به دنبال آن پرامپت های محتوای تولید شده توسط کاربر. ایده هایی برای تصاویر بصری و فراخوان برای اقدام خاص برای هر روز بگنجانید. - ساختار یک قیف فروش:
یک قیف بازاریابی و فروش سه مرحله ای ساده را برای من شرح دهید(e-commerce store / SaaS product / consulting service). برای هر مرحله (بالای قیف: آگاهی، وسط قیف: توجه، پایین قیف: تبدیل)، یک تاکتیک بازاریابی کلیدی، پیام اولیه برای مشتری در آن مرحله و معیار اصلی که باید برای سنجش موفقیت استفاده کنم، پیشنهاد دهید.
VI. عملیات و راه اندازی
سیستم هایی را برای اجرای روان کسب و کار خود تنظیم کنید. این اعلانها به شما کمک میکند ابزارهای مناسب را انتخاب کنید، راهاندازی بیعیب و نقصی را آماده کنید و خدمات عالی به مشتریان را از همان روز اول ایجاد کنید.
- شناسایی ابزارهای فنی ضروری:
به عنوان یک مشاور فناوری کسب و کار کوچک عمل کنید. من دارم یک را شروع می کنم(type of business, e.g., an online coaching business). یک “پشته فناوری” ناب برای عملیات من توصیه کنید. من به پیشنهاداتی برای دسته های زیر نیاز دارم: CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)، مدیریت پروژه، بازاریابی ایمیلی و حسابداری. برای هر دسته، یک گزینه رایگان و یک گزینه پولی پرطرفدار را پیشنهاد دهید و به طور مختصر نکات مثبت هر کدام را توضیح دهید. - ایجاد یک چک لیست قبل از راه اندازی:
یک چک لیست جامع قبل از راه اندازی برای من ایجاد کنید(type of business, e.g., e-commerce website). این فهرست باید به دستههای زیر تقسیم شود: حقوقی (مثلاً ثبت کسبوکار)، امور مالی (مثلاً باز کردن حساب بانکی)، وبسایت و فناوری (مثلاً درگاه پرداخت آزمایشی) و بازاریابی (به عنوان مثال، برنامهریزی ایمیلهای راهاندازی). آن را یک لیست گام به گام قرار دهید. - تدوین خط مشی خدمات مشتری:
به من کمک کنید تا یک خط مشی خدمات مشتری محور برای آن تهیه کنم(Company Name). من به دستورالعمل های روشنی در مورد نحوه رسیدگی به سؤالات رایج مانند(e.g., shipping questions, refund requests, and technical support). لحن باید باشد(e.g., empathetic and helpful). پاسخ را با بخش هایی برای هر نوع پرس و جو ساختار دهید و عبارات الگویی را ارائه دهید که تیم ما می تواند استفاده کند.
VII. دستیار روزانه کارآفرین
از ChatGPT برای بهره وری روزانه و حل مشکلات استفاده کنید. این اعلان ها هوش مصنوعی شما را به یک دستیار شخصی برای جلسات، تحقیقات و چالش های خلاقانه تبدیل می کند.
- آماده شدن برای جلسه:
من فردا جلسه دارم با(person's name/company)، که یک است(their role, e.g., potential investor, or a potential marketing partner). هدف من از جلسه این است که(your objective, e.g., secure seed funding or finalize a collaboration). فهرستی از 5 نقطه صحبت کلیدی که باید به آنها بپردازم و 3 سوال روشنگر که باید از آنها بپرسم ایجاد کنید تا نشان دهم که تحقیقاتم را انجام داده ام. - جمع بندی مطالب:
نکات کلیدی مقاله/متن زیر را در 5 نکته کوتاه خلاصه کنید. مخاطب این خلاصه من است(co-founder/team)، بنابراین روی عملی ترین بینش ها تمرکز کنید.(Paste article text here). - غلبه بر بلوک های خلاق:
من احساس می کنم گیر کرده ام. من باید یک پست وبلاگی در مورد آن بنویسم(topic). به عنوان یک شریک طوفان فکری خلاق عمل کنید و 5 زاویه یا قلاب مختلف را به من بدهید تا بتوانم مقاله را شروع کنم. یکی خنده دار، یکی بحث برانگیز و یکی بر اساس یک داستان شخصی بسازید.
همچنین این دستورات را بررسی کنید:
منبع: https://learnprompt.org/prompts-for-starting-a-business/