با توجه به افزایش هزینه های زندگی و نیاز مبرم به یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی، موسسات به دنبال مداخلات هدفمند برای شکستن چرخه نابرابری های آموزشی هستند. هزاران دانشجو در سراسر انگلستان با افت تحصیلی مواجه می شوند که می تواند اثرات طولانی مدت داشته باشد. در حالی که ظهور هوش مصنوعی مولد هم نگرانی و هم هیجان را در بخش آموزش برانگیخته است، اما با ابزارهای تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی که برای کمک به دانشآموزان برای بازگشت به مسیر اصلی هستند، خلاقیت و راهحلهایی را در دنیای فناوری آموزشی (تکنولوژی ویرایش) الهام بخش کرده است.
وعده هوش مصنوعی در آموزش
مهمترین تأثیر هوش مصنوعی در آموزش از طریق ادغام آن در محیط یادگیری مجازی (VLE) تحقق می یابد. از ابزارهای جستجوی هوشمند گرفته تا ویژگی های پیشرفته هوش مصنوعی مکالمه ای که پرس و جوهای داده را ساده می کند، معلمان می توانند به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. این به آنها اجازه می دهد تا به سرعت دانش آموزانی را که نیاز به حمایت اضافی دارند شناسایی کرده و اقدامات به موقع انجام دهند.
هوش مصنوعی می تواند به معلمان کمک کند در زمان آماده سازی درس صرفه جویی کنند و به آنها اجازه می دهد بیشتر بر تعامل معنادار با دانش آموزان تمرکز کنند. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تعبیه شده در VLE میتوانند دادههای دانشآموز را تجزیه و تحلیل کنند، به مربیان بینشی از پیشرفت میدهند و مداخلات متناسب با اولویتها، نقاط قوت و ضعف هر دانشآموز را پیشنهاد میکنند تا به آنها کمک کند بدون افزایش بار کاری معلمان در مسیر خود باقی بمانند.
علاوه بر این، هوش مصنوعی میتواند به پل زدن موانع زبانی بین دانشآموزان و معلمان با ابزارهای ترجمه مستقیماً در VLE، سادهسازی طراحی دوره، خلاصه کردن بحثها و عمل به عنوان یک معلم مجازی برای دانشآموزان کمک کند. همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه میدهد، یادگیری شخصیشده را به روشهایی که هنوز در حال گسترش هستند، بیشتر میکند.
ملاحظات هنگام سرمایه گذاری در منابع Ed Tech
همه ابزارهای هوش مصنوعی یکسان ایجاد نمی شوند، بنابراین مؤسسات – چه در سطح مدرسه و چه در دانشگاه – باید اطمینان حاصل کنند که به دلایل درست و حل مشکلات درست در حال نوآوری و سرمایه گذاری در ابزارهای فناوری ویرایش و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. آنها باید هنگام سرمایه گذاری بر روی ابزارها و پلتفرم ها مراقب باشند تا مطمئن شوند که حجم کار را ساده می کنند، با سیستم ها و تنظیمات موجود ادغام می شوند و فرصت هایی برای تعامل و ایجاد انگیزه در دانش آموزان از طریق مداخله و یادگیری شخصی فراهم می کنند.
در مورد هوش مصنوعی مولد، مؤسسات به اهداف روشن هنگام استفاده از آن و ویژگی هایی که محصولات آموزشی ادغام کننده آن باید داشته باشند، نیاز دارند تا از به خطر انداختن حریم خصوصی دانش آموزان و امنیت داده هایی که در مورد آنها ذخیره می کنند، جلوگیری شود.
پلت فرم ها باید آسان برای استفاده و به راحتی سازگار باشند. ابزارهای بیش از حد پیچیده ممکن است هم کارکنان و هم دانش آموزان را از استفاده از آنها، صرف نظر از پتانسیلشان، منصرف کند. طراحی بصری و سادگی، به ویژه برای کسانی که در برابر استفاده از تکنولوژی مشکل دارند یا هنوز در برابر استفاده از تکنولوژی مقاوم هستند، کلیدی است. موثرترین ابزارهای هوش مصنوعی در اکوسیستمهای وسیعتری ساخته شدهاند که برای استفاده آموزشی طراحی شدهاند و میتوانند بسیاری از قابلیتهای آموزشی و یادگیری از جمله VLE را ارائه دهند. یک VLE با امکانات کامل که با انواع برنامهها و ابزارها ادغام میشود، باید ایجاد و مدیریت دوره را سادهسازی کند، و همچنین معلمان را برای نوآوری با حداقل پشتیبانی فنی توانمند میسازد.
نگاه کردن به جلو
موسسات و مربیان برای رفع شکاف یادگیری نیاز به حمایت بیشتری دارند. حرکت رو به جلو، تجهیز مدارس و دانشگاهها به ابزارهای مناسب برای نوآوری در چارچوبهای آموزشی و یادگیری به شیوهای شخصیشده و مؤثر، کلید افزایش نتایج و پیشبرد پیشرفت تحصیلی خواهد بود.
ارائه دهندگان فناوری اد نقش کلیدی در ایجاد راه حل های پویا و ملموس ایفا می کنند که به چالش های کلاس درس واقعی می پردازند. با ادغام ابزارهای قابل دسترس و قابل دسترس انسان محور به طور مستقیم در VLE ها، ارائه دهندگان می توانند چشم انداز آموزشی را تغییر دهند، تعامل دانش آموزان را با رویکردهای شخصی بهبود بخشند و با کاهش بار کاری از جذب و نگهداری بهتر حمایت کنند.
ایجاد محیطی که امکان پذیرش آسانتر ابزارهای هوش مصنوعی را در محیطهای کلاس درس فراهم میکند، در کاهش شکاف یادگیری مهم است. توسعه یک چارچوب خط مشی جامع برای هوش مصنوعی که حریم خصوصی داده ها و پیشگیری از تعصب را پوشش می دهد، مدارس و دانشگاه ها را در ادغام ابزارهای هوش مصنوعی و در عین حال ایجاد اعتماد در بین دانش آموزان و کارکنان راهنمایی می کند. علاوه بر این، ارائه آموزش به مربیان در مورد استفاده مؤثر از ابزارهای هوش مصنوعی، راحتی و مهارت در استفاده از آنها را افزایش می دهد. با ترکیب این منابع آموزشی مستقیماً در VLEها، میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که ابزارهای هوش مصنوعی از نظر اخلاقی و مؤثر در کلاسها و سخنرانیها ادغام میشوند و راه را برای یک محیط آموزشی نوآورانهتر، مبتنی بر رابطه و حمایتکننده هموار میکنند.
منبع: https://aibusiness.com/responsible-ai/how-ai-can-help-tackle-the-learning-gap