نتایج از وضعیت هوش مصنوعی را در گزارش محل کار از سر بگیرید نشان می دهد که افزایش استفاده از هوش مصنوعی در محل کار می تواند کارگران را به سمت فرسودگی گسترده ترغیب کند.
نظرسنجی از 1150 آمریکایی نشان داد که 61 درصد معتقدند هوش مصنوعی در محل کار باعث افزایش فرسودگی شغلی می شود. وقتی نتایج به دقت مورد بررسی قرار می گیرند، این ترس تعجب آور نیست.
فرسودگی شغلی مرتبط با هوش مصنوعی شامل استرس و خستگی کارگرانی است که در صورت نیاز به استفاده از هوش مصنوعی برای کارهای روزانه و در برخی موارد برای ارتقاء مهارت احساس میکنند. با وجود پتانسیل هوش مصنوعی برای ساده کردن کارها و افزایش کارایی، کارگران عصبی هستند. اما چرا ابزاری که باید زندگی کاری را آسانتر کند باعث میشود کارگران اینقدر احساس ناراحتی کنند؟
چندین مسئله بالقوه به این ترس کمک می کند. با توجه به اینکه شرکتهایی که از هوش مصنوعی برای افزایش بهرهوری استفاده میکنند، کارگران نگران نیاز به یادگیری یک فناوری جدید و مهارتها و فرآیندهای مرتبط هستند و در عین حال همچنان به مدیریت یک برنامه شلوغ از قبل ادامه میدهند.
نگرانیهایی در مورد انتظارات افزایش یافته و احتمالاً غیرواقع بینانه در مورد عملکرد و تغییرات اساسی در عملکردهای شغلی روزانه در نتیجه نگرانیها وجود دارد. با توجه به شور و شوقی که بسیاری از شرکتها در مورد توانایی هوش مصنوعی برای بهبود بهرهوری و سرعت خروجی ابراز کردهاند، این ترسها کاملاً پایهگذاری شدهاند.
این که آیا هر یک از این سناریوها یا همه از این سناریوها می ترسند تحقق یابد یا خیر، باید دید. اما ترس از ناشناخته ها، به ویژه زمانی که با درآمد مرتبط باشد، استرس را افزایش می دهد. کارفرمایان باید بپذیرند که هوش مصنوعی یکی از مهمترین تغییراتی را که نیروی کار تا به حال دیده است به همراه خواهد داشت و نه تنها برقراری ارتباط مؤثر در طول این تغییرات، بلکه برای تسکین اعصاب از بین رفته و تشویق پذیرش این تغییر ضروری است.
برای تسهیل این انتقال، کارفرمایان باید روشن کنند که ادغام هوش مصنوعی برای بهبود کار انسان طراحی شده است نه جایگزین کردن آنها. کارفرمایان باید تاکید کنند که استفاده از هوش مصنوعی برای انجام کارهای تکراری یا پیش پا افتاده به تیم ها اجازه می دهد تا روی عملکردهای سطح بالاتر، به ویژه آنهایی که نیاز به تفکر خلاق و مهارت های حل مسئله دارند، تمرکز کنند. هدایت این پیام به خانه می تواند به توانمندسازی کارگرانی که از این فناوری نگران هستند کمک کند.
در مرحله بعد، کارگران به آموزش در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای انجام وظایف خاص خود نیاز دارند. برای برخی، این آموزش بر چگونگی ایجاد دستورات مؤثر متمرکز است. برای دیگران، ممکن است به آموزش مقدماتی سواد کامپیوتری نیاز باشد. برای نقش خاص هر کارگر متفاوت خواهد بود.
کارفرمایان باید برنامه های آموزشی مخصوص وظایف یک کارمند (یا یک تیم) را ایجاد کنند تا به کارگران نشان دهند که هوش مصنوعی دقیقاً چه کاری می تواند انجام دهد تا به آنها کمک کند نقش های خود را به طور مؤثرتری انجام دهند. علاوه بر این، ایجاد یک تیم پشتیبانی هوش مصنوعی که بتواند سوالاتی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در محل کار ارائه دهد، به کارگران کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری در استفاده از این فناوری در یک زمینه دنیای واقعی داشته باشند.
خبر خوب برای کارفرمایان این است که ترس های مرتبط با هوش مصنوعی با سطح بالایی از هیجان در مورد پتانسیل هوش مصنوعی همراه است. این نظرسنجی نشان داد که 62 درصد از مردم معتقدند که فناوری هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر محل کار خواهد داشت و 78 درصد اظهار داشتند که نسبت به استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف کاری تا حدودی یا بسیار مثبت هستند.
توانایی کارگران برای دیدن این تصویر بزرگ – اینکه فناوری هوش مصنوعی در نهایت یک افزونه مثبت به زندگی کاری آنها خواهد بود – خبر خوبی برای کارفرمایان است که اکنون وظیفه آنها این است که انتقال را تا حد امکان بدون درد و بدون اضطراب برای کارگران خود انجام دهند.