امروزه مشاغل نمی توانند از هیاهوی هوش مصنوعی (AI) فرار کنند. تحقیقات Daemon، “آیا هوش مصنوعی یک دیوانگی است یا حیاتی: کسب و کارها واقعاً در مورد هوش مصنوعی چه می کنند؟” دریافتند که 99 درصد از سازمان ها به دنبال استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (ML) برای استفاده از فرصت های جدید هستند.
در حالی که این ارقام تعهد قوی به هوش مصنوعی را برجسته میکنند، اما بر فشاری که بسیاری از کسبوکارها برای پذیرش این فناوری احساس میکنند، که اغلب ناشی از ترس از جا ماندن است، تأکید میکند. شما بهعنوان یک رهبر، بهجای اتخاذ عجولانه آخرین پیشرفتهای هوش مصنوعی و مقاومسازی آنها برای نیازهای کسبوکارتان، باید در برابر اصرار برای پیادهسازی هوش مصنوعی صرفاً به این دلیل که در حال پیشرفت است، مقاومت کنید. در عوض، باید اطمینان حاصل کنید که هوش مصنوعی برای نیازهای منحصر به فرد سازمان شما مناسب است – این اولین قدم مهم در هر پروژه هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی ممکن است پتانسیل فوق العاده ای ارائه دهد، اما راه حلی جهانی برای هر مشکل تجاری نیست.
علاوه بر درک اینکه آیا هوش مصنوعی یک نیاز را برطرف میکند، مهم است که اطمینان حاصل شود که هر هوش مصنوعی که پیادهسازی میشود با مسئولیتپذیری انجام میشود. تحقیقات ما همچنین نشان میدهد که ۸۰ درصد سازمانها قصد دارند ۱۰ درصد یا بیشتر از کل بودجه هوش مصنوعی خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ به برآورده کردن الزامات نظارتی اختصاص دهند – نشانهای دلگرمکننده از تعهد رو به رشد به هوش مصنوعی اخلاقی.
در این مقاله، ما بررسی میکنیم که آیا پیادهسازی هوش مصنوعی رویکرد درستی است، چگونه مردم شفافیت را در سیستمهای هوش مصنوعی و ملاحظات عملی برای هدایت اجرای هوش مصنوعی اخلاقی تقویت میکنند.
پذیرفتن یا عدم پذیرش
پذیرش گسترده هوش مصنوعی اغلب با احساس فوریت همراه است که ناشی از ترس از عقب ماندن از رقبا است. با این حال، این می تواند منجر به تصمیماتی شود که ممکن است با ارزش های اصلی یک شرکت یا نیازهای سهامداران آن هماهنگ نباشد.
برای جلوگیری از این امر، یک قدم به عقب بردارید و از خود بپرسید که آیا پیاده سازی هوش مصنوعی نه تنها از نقطه نظر تکنولوژیکی بلکه از دیدگاه سازمانی و اجتماعی گسترده تر، واقعا اخلاقی است یا خیر.
فقط به این دلیل که هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد انقلاب در عملیات را دارد به این معنی نیست که برای هر موقعیتی انتخابی اخلاقی یا مناسب است. رویکرد اخلاقی از شما میخواهد که مزایای بالقوه برای تجارت و همچنین پیامدهای هوش مصنوعی بر کارمندان، مشتریان و جامعه گستردهتر را به دقت ارزیابی کنید.
برای اطمینان از اینکه هوش مصنوعی بهترین ابزار برای کار است، باید به گونهای به کار گرفته شود که با ماموریت شرکت شما همسو باشد و به طور معناداری به اهداف تجاری شما کمک کند. پیاده سازی هوش مصنوعی بدون هدف روشن و استراتژیک یا بدون تأیید ذینفعان قوی می تواند منجر به هدر رفتن منابع، جابجایی کارکنان و حتی آسیب رساندن به اعتبار شرکت شود، در صورتی که این فناوری به عنوان سوء استفاده یا به کارگیری نامناسب درک شود.
تقویت شفافیت با سیستم های هوش مصنوعی
اگر تصمیم دارید پیاده سازی هوش مصنوعی را ادامه دهید، تقویت شفافیت در سیستم های هوش مصنوعی برای اطمینان از استفاده اخلاقی و کاهش خطرات احتمالی ضروری است. بدون مشاهده واضح نحوه عملکرد سیستم های هوش مصنوعی، اعتماد می تواند از بین برود و منجر به نتایج منفی هم برای سازمان و هم برای سهامداران آن شود.
برای دستیابی به این هدف، باید با ذینفعان مربوطه کار کنید تا چارچوبهای حاکمیت دادهای قوی ایجاد کنید. این چارچوبها ستون فقرات شفافیت هستند و تضمین میکنند که دادهها در هر مرحله از چرخه حیات هوش مصنوعی بهطور مسئولانه مدیریت میشوند. این شامل اقداماتی مانند به حداقل رساندن داده ها – فقط جمع آوری داده هایی است که کاملاً ضروری است – ناشناس سازی برای محافظت از هویت افراد و مدیریت رضایت برای اطمینان از استفاده از داده ها به روش هایی که کاملاً مورد توافق افراد مورد نظر است. با پایبندی به این اصول، می توانید با کاربران آنها اعتماد ایجاد کنید و نشان دهید که سیستم های هوش مصنوعی آنها با یکپارچگی کار می کنند.
شفافیت فقط از جنبه های فنی حاکمیت داده فراتر می رود. همچنین باید کسانی را که مستقیماً تحت تأثیر سیستمهای هوش مصنوعی قرار میگیرند، شامل شود. کاربران نهایی باید در شکل دادن به اقدامات شفافیت صدای خود را داشته باشند، زیرا دیدگاهها و نگرانیهای آنها برای اطمینان از طراحی و پیادهسازی سیستمهای هوش مصنوعی به گونهای که منافع آنها را تامین میکند، حیاتی است. این بدان معناست که به کاربران درک روشنی از دادههایی که جمعآوری میشوند، نحوه استفاده از آنها و آنچه که سیستمهای هوش مصنوعی با آن دادهها انجام میدهند، به کاربران ارائه میدهد.
ملاحظات برای اجرای اخلاقی هوش مصنوعی
کسب و کارها مسئولیت مهمی در شکل دادن به توسعه اخلاقی هوش مصنوعی دارند و ضروری است که عناصر کلیدی قبل از اجرا در نظر گرفته شوند. این شامل:
-
نظارت دقیق بر دادهها برای اطمینان از منصفانه و بیطرفانه بودن الگوریتمها و اینکه شفافیت در نحوه تصمیمگیری سیستمهای هوش مصنوعی که بر زندگی افراد تأثیر میگذارد تعبیه شده است.
-
ورودی از ذینفعان کلیدی برای اینکه هوش مصنوعی واقعاً در خدمت منافع انسانی باشد، همه ذینفعان قابل اجرا باید از همان ابتدا درگیر باشند. این شامل شروع استراتژی، ایده پردازی و طراحی راه حل ها و محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی است.
-
انصاف و کاهش تعصب باید در طول چرخه حیات هوش مصنوعی مورد توجه قرار گیرد. این شامل شناسایی سوگیری های موجود در داده ها، الگوریتم ها و نتایج آموزشی و سپس اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای رسیدگی به آنها است.
-
انجام ارزیابیهای تأثیر انصاف، که شامل داشتن یک تیم متنوع، مشاوره با سهامداران، بررسی دادههای آموزشی برای سوگیریها و اطمینان از طراحی و عملکرد منصفانه مدل و سیستم برای کاهش تعصبات است.
-
کاهش از دست دادن شغل همانطور که هوش مصنوعی در زندگی روزمره ریشه دوانده است، کسب و کارها باید عملکرد خود را در محل کار مورد ارزیابی مجدد قرار دهند، از دسترسی عادلانه به منابع اطمینان حاصل کنند و از ایجاد شکاف دیجیتالی بیشتر اطمینان حاصل کنند.
آینده چه چیزی در انتظار شماست؟
اهمیت کسب و کارها در کمک به ایجاد یک اکوسیستم هوش مصنوعی اخلاقی را نمی توان اغراق کرد. شرکتها چه با استقرار فعال هوش مصنوعی در فعالیتهای خود یا یکپارچهسازی محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، باید ملاحظات اخلاقی را در اولویت قرار دهند تا اطمینان حاصل شود که اقدامات آنها با ارزشهای سازمانی و انتظارات اجتماعی در نظر گرفته میشود.
حتی برای کسانی که مستقیماً هوش مصنوعی را پیادهسازی نمیکنند، ارزیابی تأثیر گستردهتر محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی بر تجارت، مشتریان و جامعه بسیار مهم است. هوش مصنوعی اخلاقی فقط به چیزی که امروز ایجاد می کنیم نیست، بلکه مسئولیتی است که در شکل دادن به آینده ای که به نفع همه است، بر عهده داریم.
منبع: https://aibusiness.com/ml/ai-in-the-modern-business-landsca