رگولاتورها در ژاپن و کره جنوبی تحقیقاتی را درباره پیامدهای رقابتی گسترش بازارهای هوش مصنوعی مولد در حوزه قضایی خود آغاز کرده اند. این به دنبال این نگرانی است که بازار پرشتاب ممکن است به سرعت تحت تسلط بازیگران بسیار کمی قرار گیرد، یا ممکن است اقدامات ضدرقابتی در حال ظهور ایجاد شود.
در ماه اکتبر، کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن شروع به کار کرد مطالعه بازار در مورد هوش مصنوعی مولد برای بررسی رقابت در سطوح زیرساخت، مدل و کاربرد. همانطور که در یک مقاله بحث، همچنین تصمیم خواهد گرفت که آیا ممکن است نیاز باشد تغییراتی در قانون ضد انحصار و سیاست رقابت ایجاد شود.
ببینید: ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی در مورد تقویت رقابت هوش مصنوعی صادر کردند
در همین حال، کمیسیون تجارت عادلانه کره، مطالعه بازار هوش مصنوعی خود را راه اندازی کرد در ماه اوت 50 بازیکن داخلی و بین المللی در هوش مصنوعی. KFTC گفت که روابط تجاری و روند رقابت را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و به طور پیشگیرانه مسائلی را که ممکن است رقابت را تضعیف کرده و به مصرف کنندگان آسیب برساند، شناسایی خواهد کرد.
ژاپن به رقابت هوش مصنوعی در تمام لایه های فناوری نگاه می کند
تنظیمکننده رقابت ژاپن انتظار دارد بخش هوش مصنوعی مولد محلی بین سالهای 2023 تا 2030 میانگین رشد سالانه 47.2 درصدی را تجربه کند. برای ادغام مناسب این فناوریها در اقتصاد و جامعه، نهاد نظارتی میگوید حفظ یک عادلانه و عادلانه بسیار مهم است. محیط رقابتی» در کسب و کار.
لایه زیرساخت
JFTC در حال بررسی مسائلی مانند تسلط قدرتمند NVIDIA در پردازندههای گرافیکی است تفاوت در مدل های بین المللی داده های آموزشی و مدل های ژاپنی استفاده یا دسترسی دارند و دشواری شرکت های ژاپنی برای حفظ تخصص استعدادهای هوش مصنوعی در مقابل قدرت مالی بازیکنان بین المللی.
ببینید: افزایش هوش مصنوعی می تواند تا سال 2026 باعث کمبود تراشه جهانی شود
لایه مدل
ژاپن اشاره می کند که، در حالی که LLM های بین المللی با هدف عمومی در زمینه هایی مانند استنباط، شایستگی چند زبانه و ورودی های چند مدل پیشرو هستند، بازیکنان داخلی در عملکرد زبان ژاپنی یا ایجاد مدل های تخصصی LLM متمایز هستند. برای موارد خاص تجاری یا صنعتی.
لایه برنامه
در سطح محصول – جایی که کسبوکارها با استفاده از مدلهای منبع باز، اختصاصی یا داخلی برنامههایی ایجاد میکنند – JFTC میخواهد مشخص کند که کسبوکارها با چه موانعی روبرو هستند و چه چالشهایی در حفظ و ترویج رقابت منصفانه و آزاد در بازار هوش مصنوعی مولد وجود دارد.

نگرانی های رقابت شامل دسترسی به پردازنده های گرافیکی است
در حالی که JFTC گفته است هیچ نتیجهگیری در مورد رفتارهای بازار در هوش مصنوعی مولد نکرده است، تعدادی از زمینهها وجود دارد که از آنها به عنوان مبنایی برای بحث با بازیگران بازار استفاده میکند.
محدودیتهای دسترسی و محرومیت رقبا: اگر تعداد کمی از شرکتهای بزرگ در موقعیت بهتری برای به دست آوردن پردازندههای گرافیکی یا دادهها باشند، یا اگر دسترسی به سایر بازیگران محدود شود، فرصتهای جدید ورود به بازار و سایر پویاییهای رقابتی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. .
ترجیح دادن خود به خدمات یک شرکت: یک سوء استفاده بالقوه از قدرت در مدلهای هوش مصنوعی مولد زمانی رخ میدهد که خدمات خود مدل در نتایج استنتاج آن نسبت به شرکتهای رقیب مطلوبتر ظاهر شوند و بر رقابت برای محصولات و خدمات در بازار تأثیر بگذارند.
پیوند دادن ارائه خدمات به استفاده از یک مدل: JFTC هشدار داده است که ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که یک ارائه دهنده غالب یک سرویس استفاده از مدل هوش مصنوعی مولد خود را به عنوان شرط ارائه آن سرویس بستهبندی میکند و در نتیجه بر رقابت بین مدلهای هوش مصنوعی مولد تأثیر میگذارد.
رفتار موازی با استفاده از هوش مصنوعی مولد: JFTC نگرانیهایی را مطرح کرده است که استراتژیهای قیمتگذاری مشابه یا یکسان ممکن است از همسویی بین دادههای اساسی و الگوریتمهایی که توسط سازمانهای مختلف استفاده میشوند پدید آمده و منجر به تأثیر بر رقابت شود.
گوشه گیری استعداد متخصص از طریق مشارکت: یکی از راه هایی که سازمان ها ممکن است به دنبال آن باشند جذب استعدادهای بسیار ماهر بازار برای خود با ایجاد مشارکت است، که به گفته JFTC می تواند منجر به اثراتی شبیه به انتقال تجاری شود و توجه رقابت را به خود جلب کند.
کره برای بررسی تمرکز سهم بازار هوش مصنوعی
ضمن تصدیق هوش مصنوعی مولد می تواند محرک قابل توجهی برای رشد اقتصادی باشد، تنظیم کننده رقابت کره جنوبی نگران است که ماهیت سرمایه و محاسبات فشرده فناوری هوش مصنوعی باعث نگرانی های رقابتی شود. مانند ژاپن، اعلامیه کره به خطرات احتمالی از جمله:
- تعداد انگشت شماری از شرکت های قدرتمند بیشترین سهم بازار هوش مصنوعی را در دست دارند.
- موانع بالقوه ورود به دلیل عدم دسترسی به ورودی های کلیدی برای توسعه هوش مصنوعی ایجاد شده است.
کمیسیون تجارت از مقررات قانون انحصار و قانون تجارت عادلانه خود برای شروع مطالعه در مورد بازیگران اصلی بازار استفاده می کند. در بیانیه ای که این مطالعه را اعلام کرد، گفت: این تحقیقات فعالیت های تجاری، کالاها و خدمات در بخش هوش مصنوعی و هرگونه شیوه تجاری ناعادلانه را بررسی خواهد کرد.
پس از بررسی، انتظار می رود سیاست رقابتی که می تواند از نوآوری و رقابت منصفانه در صنعت هوش مصنوعی حمایت کند، بررسی کند و تا پایان سال 2024 یک گزارش سیاست AI منتشر کند.
استرالیا نیز رقابت مولد هوش مصنوعی را تماشا می کند
رگولاتور رقابت استرالیا، کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا، همچنین نشان داده است که تحولات بازار هوش مصنوعی را زیر نظر دارد. دهمین گزارش در استعلام خدمات پلتفرم دیجیتال خود، که قرار است در مارس 2025 به دولت تحویل شود، جنبه های رقابت هوش مصنوعی مولد را بررسی خواهد کرد.
در بیانیه آمده است: «ACCC پیشنهاد میکند مسائل رقابتی بالقوه مربوط به هوش مصنوعی مولد را بررسی کند. اینها ممکن است شامل موانع بالای ورود به بازار و پتانسیل تقویت پلتفرم های دیجیتال بزرگ باشد قدرت بازار خود را از طریق ادغام مدل های زبان بزرگ گسترش دهند (LLMs).
جینا کاس-گوتلیب، رئیس ACCC گفت که این بدن “تحولات اخیر در هوش مصنوعی مولد را از نزدیک دنبال می کند.”
او گفت: «پذیرش گسترده بوده است و این فناوری با سرعتی سریع در حال گسترش و توسعه است. «محصولات و خدمات هوش مصنوعی مولد ممکن است فرصتهای جدید، اما همچنین چالشهای جدیدی را با پیامدهای عمده برای کار ما ارائه دهند.»
منبع: https://www.techrepublic.com/article/apac-concerns-foreign-ai-monopoly-competition/