نقشه راه مسئول هوش مصنوعی برای راه اندازی صنعت مخابرات


GSMA، انجمن جهانی که اپراتورهای شبکه تلفن همراه (MNOs) را نمایندگی می کند، نقشه راه بلوغ هوش مصنوعی (RAI) را برای صنعت مخابرات معرفی کرده است.

هدف این ابتکار کمک به شرکت‌های مخابراتی است که رویکردهای مسئولانه و اخلاقی هوش مصنوعی (AI) را اتخاذ کرده و اندازه‌گیری کنند و در عین حال فرصت بازاری را که حدود ۶۸۰ میلیارد دلار در دو دهه آینده تخمین زده می‌شود، باز کند.

نقشه راه با مشارکت مک کینزی تهیه شده است و توسط 19 MNO بزرگ از جمله BT Group، Vodafone، Telefonica، Orange، Singtel و Deutsche Telekom پشتیبانی می شود. از بینش های این اپراتورها استفاده می کند و با مقررات جهانی هوش مصنوعی و استانداردهای اخلاقی تعیین شده توسط سازمان هایی از جمله OECD و یونسکو مطابقت دارد.

پرداختن به یک فرصت بازار 680 میلیارد دلاری

بر اساس برآوردهای McKinsey، استفاده گسترده از هوش مصنوعی در بخش مخابرات می تواند تا 680 میلیارد دلار در 15 تا 20 سال آینده درآمد داشته باشد. هدف GSMA اطمینان از این است که هوش مصنوعی از نظر اخلاقی و مسئولانه در سراسر بخش یکپارچه شده است. نقشه راه نشان دهنده اولین باری است که کل یک صنعت به یک چارچوب هوش مصنوعی یکپارچه و مسئولانه متعهد شده است.

نقشه راه بلوغ RAI شرکت های مخابراتی را قادر می سازد تا سطوح بلوغ هوش مصنوعی فعلی خود را ارزیابی کرده و فرصت های بهبود را شناسایی کنند. این دستورالعمل راهنمایی روشنی در مورد چگونگی پیشرفت مسئولانه در استفاده از هوش مصنوعی ارائه می دهد و در عین حال ابزارهایی برای اندازه گیری پیشرفت و ترویج بهترین شیوه ها برای حکمرانی هوش مصنوعی ارائه می دهد.

مرتبط:فناوری های متصل در کنگره جهانی موبایل، جمعیت را به چالش می کشد

نقشه راه GSMA با مشاوره صنعتی گسترده و مقررات جهانی موجود و دستورالعمل‌های اخلاقی سازمان‌هایی مانند OECD و یونسکو ارائه می‌شود. این چارچوب، شیوه‌های هوش مصنوعی مسئول را ترویج می‌کند که با این استانداردهای شناخته‌شده بین‌المللی همسو هستند.

ابعاد اصلی و بهترین شیوه ها

نقشه راه بلوغ RAI بر روی پنج بعد کلیدی ساخته شده است که برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی حیاتی هستند:

  • چشم انداز، ارزش ها و اهداف استراتژیک: همسویی ابتکارات هوش مصنوعی با اهداف کلی سازمان.

  • مدل عملیاتی: حصول اطمینان از اینکه حاکمیت هوش مصنوعی در سراسر سازمان تعبیه شده است.

  • کنترل‌های فنی: پیاده‌سازی راه‌حل‌های هوش مصنوعی در راستای الزامات نظارتی.

  • همکاری با اکوسیستم های شخص ثالث: کار مسئولانه با شرکای خارجی و ذینفعان.

  • مدیریت تغییرات شرکتی و ارتباطات: ایجاد تغییرات داخلی و حفظ شفافیت در ابتکارات هوش مصنوعی.

این نقشه راه همچنین اصول بهترین عملکرد مانند انصاف، نظارت انسانی، حریم خصوصی، امنیت، شفافیت و پایداری محیطی را در بر می گیرد.

رهبری با مثال

Mats Granryd، مدیر کل GSMA، گفت: “این نقشه راه اکنون به تعداد بیشتری از MNOها برای پذیرش هوش مصنوعی با آگاهی از اینکه آنها این کار را مسئولانه و اخلاقی انجام می دهند، توانمند می کند.” صنعت مخابرات مفتخر است که به عنوان اولین بخش متعهد به این رویکرد پیشتاز است.

مرتبط:FCC قوانین افشای هوش مصنوعی را برای تماس‌های رباتیک، متن‌ها پیشنهاد می‌کند

خوزه ماریا آلوارز-پالت لوپز، مدیر عامل Telefónica افزود: «سرعتی که هوش مصنوعی اکنون به بخش مرکزی عملیات فناوری و مخابرات تبدیل شده است، قدرت و ارزش بی‌تردید آن را نشان می‌دهد، اما همچنین خطراتی را که ما باید به عنوان یک صنعت در نظر بگیریم و نیاز به رعایت اخلاق را نشان می‌دهد. در قلب هوش مصنوعی برای جلوگیری از توسعه کنترل نشده آن. برای همه ما بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم که دستورالعمل‌های مسئولانه برای استفاده از هوش مصنوعی در حال حاضر اجرا می‌شوند و بسیار خوب است که شاهد پیشروی صنعت مخابرات در این زمینه با نقشه راه جدید GSMA باشیم.





منبع: https://aibusiness.com/responsible-ai/responsible-ai-roadmap-for-telecoms-industry-launches