روزهایی که هوش مصنوعی صرفاً به عنوان یک ابزار پیش بینی یا ربات چت عمل می کند به شماره افتاده است.
آرماند رویز، معاون مدیریت محصول آیبیام برای پلتفرم هوش مصنوعی این هفته به نمایندگان جشنواره SXSW در استرالیا گفت که عوامل هوش مصنوعی به زودی به شرکتهای منطقه APAC اجازه میدهند کارهای پیچیده و چند مرحلهای را خودکار کنند و کارمندان را آزاد کنند تا بر روی کارهای بیشتر تمرکز کنند. فعالیت های انسان محور
رویز توضیح داد که فناوریهای هوش مصنوعی از مدلهای پیشبینیکننده در یادگیری ماشینی سنتی به استفاده گسترده از چتباتها تکامل یافتهاند. او پیشبینی کرد که جهش بعدی یک «دوران نمایندگی“، جایی که عوامل تخصصی هوش مصنوعی با انسان ها همکاری می کنند تا کارایی سازمانی را افزایش دهند.
ما راه درازی در پیش داریم تا هوش مصنوعی به ما اجازه دهد تا همه این وظایف روتین را انجام دهیم و آن را به گونه ای انجام دهیم که قابل اعتماد باشد، و سپس آن را به گونه ای انجام دهیم که بتوانید آن را مقیاس بندی کنید، و سپس بتوانید آن را توضیح دهید. رویز به جمعیت گفت و شما می توانید آن را نظارت کنید. اما ما به آنجا خواهیم رسید و سریعتر از آنچه فکر می کنیم به آنجا خواهیم رسید.
عامل هوش مصنوعی چیست؟
به گفته رویز، یک عامل هوش مصنوعی سیستمی است که می تواند به طور مستقل از طریق مشکلات پیچیده، تجزیه وظایف، ایجاد برنامه های عملی و اجرای آن برنامه ها با استفاده از مجموعه ای از ابزارها استدلال کند. این عوامل استدلال پیشرفته، حفظ حافظه و توانایی اجرای مستقل وظایف را نشان می دهند.
رویز چهار قابلیت عامل های هوش مصنوعی را شناسایی کرد: برنامه ریزی، حافظه، ابزار و عمل.
عوامل هوش مصنوعی و توانایی های آنها
1. برنامه ریزی
عوامل هوش مصنوعی قادر به برنامه ریزی پیشرفته برای رسیدگی به وظایف یا درخواست های داده شده هستند.
خود اندیشی: کارگزاران می توانند به خود منعکس کنند یا بررسی کنند که آیا تصمیمات آنها منطقی است یا خیر.
انتقاد از خود: نمایندگان می توانند از بازخورد، اغلب از یک مدل زبان بزرگ یا متفاوت، برای نقد و بهبود برنامه های خود استفاده کنند.
ببینید: 10 روند برتر فناوری استراتژیک گارتنر برای سال 2025
زنجیره فکری: عوامل می توانند وظایف بزرگتر را به مراحل کوچکتر تقسیم کنند تا دقت را بهبود بخشند.
تجزیه هدف فرعی: آنها همچنین می توانند اهداف فرعی را با تقسیم وظایف بزرگتر به اجزای قابل مدیریت ایجاد کنند.
2. حافظه
عوامل هوش مصنوعی از حافظه کوتاه مدت و بلند مدت برای پشتیبانی از اقدامات مستقل خود استفاده می کنند.
حافظه کوتاه مدت: این حافظه درون متنی، عوامل را قادر می سازد تا اقدامات را در یک جلسه موجود ردیابی کنند.
حافظه بلند مدت: عوامل هوش مصنوعی می توانند تعاملات گذشته را ثبت کنند و به آنها کمک کنند از اشتباهات درس بگیرند و به طور مداوم عملکرد خود را در طول زمان بهبود بخشند.
3. استفاده از ابزار
عوامل هوش مصنوعی خواهند بود به ابزارهای شخص ثالث متصل است برای تکمیل وظایف خود با دسترسی و حاکمیت مناسب، آنها میتوانند از ابزارهای مختلف از جستجوی وب و پلتفرمهای تولید کد گرفته تا سیستمهای سازمانی، مانند پلتفرمهای منابع انسانی، تیمهای مایکروسافت، ابزارهای CRM، خدمات ابری و انبارهای داده استفاده کنند.
4. عمل خودمختار
پتانسیل واقعی عوامل هوش مصنوعی در توانایی آنها نهفته است از طرف انسان ها مستقل عمل کنید. چه سادهسازی گردشهای کار منابع انسانی مانند استخدام، حل مشکلات کد نرمافزار، یا مقابله با سایر چالشهای سازمانی، این عوامل هوش مصنوعی را از چتبات غیرفعال به بازیگران فعال تبدیل میکنند.

شرکتها ارتشی از نمایندگان را به عنوان بخشی از نیروی کار خود سازماندهی خواهند کرد
رویز گفت که شرکت ها احتمالا “میلیون ها عامل هوش مصنوعی” برای آنها کار می کنند. این عوامل، که اساساً به عنوان همکاران یا دستیاران هوش مصنوعی برای کارمندان انسانی عمل می کنند، می توانند به طور مشترک در وظایف مختلف با یکدیگر کار کنند و آنها را قادر می سازند تا “مشکلات را به طور کامل حل کنند.”
رویز توضیح داد که عوامل هوش مصنوعی می توانند به عنوان سیستم های تک مرحله ای یا چند مرحله ای عمل کنند که اقدامات آنها توسط یک Super AI هماهنگ و هدایت می شود.
عوامل هوش مصنوعی یک مرحله ای
عوامل یک مرحله ای آنهایی هستند که می توانند وظایف خاصی را انجام دهند یا در صورت درخواست، مشکلات فردی را حل کنند و آنها را با کمک ابزارهای مربوطه اجرا کنند. ابزارها تعریف شدهاند و فرآیند هنوز به صورت دستی باقی میماند، اگرچه این عوامل میتوانند برای تولید نتایج به سیستمهایی مانند LLM دسترسی داشته باشند.
رویز هشدار داد که ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که این عوامل هوش مصنوعی دچار توهم شوند یا به خوبی کار نکنند.
عوامل هوش مصنوعی چند مرحله ای
عوامل هوش مصنوعی چند مرحلهای از استراتژیهای تکرارشونده در آنچه روئیز آن را «حلقه فکر، عمل، مشاهده» مینامد، با استفاده از یک یا چند LLM استفاده میکنند. او گفت: “شما این حلقه را دارید که بسیار تکراری است، و شگفت انگیز است که چگونه نتیجه را بهبود می بخشد، و نتایج بهتری را تا زمانی که به حلقه نهایی دست یابید، ارائه می دهد.”
Super AIs
شرکتها سیستمهای «فوق هوش مصنوعی» را برای هماهنگ کردن شبکههای عاملان هوش مصنوعی منفرد مستقر خواهند کرد. به گفته Ruiz، این Super AI ها به عنوان ارکستراتور عمل می کنند، وظایف را برنامه ریزی می کنند، آنها را به اجزای کوچکتر تقسیم می کنند و آنها را به مناسب ترین عوامل درون سازمان اختصاص می دهند تا کار را به طور موثر انجام دهند.
“یک عامل هوش مصنوعی ممکن است در فروش یا مدیریت محصول یا رمزگذاری بسیار خوب باشد، یا در مین فریم یا یک زبان برنامه نویسی خاص بسیار خوب باشد. هر کدام از آنها مدل های زبان کوچکی خواهند داشت که آموزش آنها بسیار آسان است، اجرا بسیار ارزان است و به ابزارهای خاصی دسترسی خواهند داشت.»
کاربران بزرگ عوامل هوش مصنوعی چه کسانی خواهند بود؟
روئیز سه گروه کاربر اصلی را شناسایی کرد که احتمالاً از عوامل هوش مصنوعی سود می برند: توسعه دهندگان، کاربران تجاری بدون کد و کاربران نهایی.
توسعه دهندگان: به طور سنتی، هوش مصنوعی، علم داده و یادگیری ماشین به تخصص بسیار تخصصی نیاز داشتند. با این حال، رویز توضیح داد که اکنون میلیونها توسعهدهنده از طریق API به این فناوریها دسترسی دارند. علاوه بر این، چارچوب هایی مانند CrewAI به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به سرعت عوامل هوش مصنوعی را بسازند و به کار گیرند.
کاربران تجاری: ابزارهای بدون کد به زودی اجازه خواهند داد کاربران تجاری برای ساخت عوامل هوش مصنوعی خود از طریق رابط کاربری سازنده عامل جدید IBM که قرار است در کنفرانس TechXchange IBM معرفی شود، به کارمندان در تمام سطوح یک کسب و کار قدرت می دهد تا عواملی ایجاد کنند که می توانند وظایف سازمانی را بدون نیاز به دانش برنامه نویسی خودکار و انجام دهند.
کاربران نهایی: رویز گفت که طیف وسیعی از کاربران نهایی نیز با عوامل هوش مصنوعی درگیر خواهند شد و اشاره کرد که “طیف کاملی” از کاربران نهایی وجود خواهد داشت که این ابزارها را به طرق مختلف اتخاذ و استفاده می کنند.
چگونه نمایندگان شرکت ها و کار ما را متحول خواهند کرد
رویز گفت که کارخانه ها قیاس خوبی برای چگونگی تغییر کار هستند. در اوایل دهه 1900، کارخانجات به کارهای دستی و کار فشرده بسیاری از افراد متکی بودند که بسیار وقت گیر و ناکارآمد بود. با این حال، در طلوع انقلاب صنعتی، ماشینهایی برای کمک به خودکارسازی و تسریع تولید معرفی شدند.
او توضیح داد که هوش مصنوعی در حال حاضر برای کمک به خودکارسازی و تقویت کار ذهنی به همان روشی که ماشینها کار فیزیکی را در کارخانهها خودکار میکنند، در حال تکامل است. به جای اینکه جایگزین باشد، او استدلال می کند که آنها را قادر می سازد تا بر روی وظایف استراتژیک و نوآورانه تر تمرکز کنند، بهبود بهره وری و کارایی کلی.
رویز افزود: “ما در حال حاضر این را در بازاریابی می بینیم.” “ما این را در فروش نیز خواهیم دید، و شروع به گسترش در تمام عملکردهای مختلف شغلی خواهد کرد. هدف ما این است که هوش مصنوعی ما را از بسیاری از حواسپرتیها رها کند و ما را قادر سازد تا روی کار معنادار و ارتباطات انسانی کار کنیم.
چشمانداز این است که عوامل هوش مصنوعی در کنار انسانها به روشی مکمل کار کنند و تواناییهای انسانی را افزایش دهند نه اینکه به طور کامل جایگزین کارکنان انسانی شوند. این به بهره وری بیشتر، تعادل بین کار و زندگی و تمرکز بر فعالیت های با ارزش بالاتر اجازه می دهد.
منبع: https://www.techrepublic.com/article/ibm-ai-agent-revolution-enterprise-it/