انفجار GenAI در سالهای اخیر هیچ شکی باقی نگذاشته است که کسبوکارها در حال بهرهوری – یا برنامهریزی برای برداشت – مزایای عظیمی از نظر بهرهوری، صرفهجویی در هزینه و بهبود تجربه مشتری از هوش مصنوعی هستند. با این حال، فقدان مهارت درک شده در بین تیمها همچنان پروژهها را متوقف میکند.
نظرسنجی اخیر Freshworks نشان داد که در حالی که تقریباً نیمی (48٪) از رهبران تجاری بریتانیا خود را در زمینه هوش مصنوعی آگاه یا متخصص می دانند، 22٪ گفتند که کمبود مهارت در تیم آنها یکی از بزرگترین موانع برای پذیرش هوش مصنوعی در نظر گرفته می شود. برای رفع این مشکل، کسبوکارها میتوانند رویکرد خود به تجربه کارمند (EX) را افزایش دهند، که میتواند با تمرکز بر اینکه چگونه هوش مصنوعی میتواند محیط کار و تعامل کلی را بهبود بخشد، انتقال روانتر را تسهیل کند.
هوش مصنوعی به ما اجازه می دهد تا کارهای خسته کننده و پیش پا افتاده را خودکار کنیم تا بتوانیم روی جنبه های استراتژیک تر و توانمندتر شغل خود تمرکز کنیم. بنابراین، چگونه کسبوکارها میتوانند با این کمبود مهارتهای درک شده مبارزه کنند و هموارترین ادغام ممکن هوش مصنوعی را در تیمهای خود ایجاد کنند؟
ابهام زدایی از هوش مصنوعی
در حال حاضر، 46 درصد از رهبران کسبوکار بریتانیا میترسند که هوش مصنوعی بتواند جای تعداد قابل توجهی از نیروی کار را بگیرد، و این اضطراب مانع بزرگی برای پذیرش است. با این حال، کسبوکارها میتوانند با ابهامزدایی از هوش مصنوعی و معرفی آن بهگونهای که مهارتهای فعلی کارکنان را بدون ایجاد احساس خطر در آنها افزایش دهد، مقابله کنند.
تاکید بر این نکته مهم است که هوش مصنوعی ابزاری است که بهجای جایگزینی تواناییهای انسانی طراحی شده است. با تمرکز بر EX، کسبوکارها میتوانند اطمینان حاصل کنند که ادغام هوش مصنوعی بهعنوان فرصتی برای ارتقای نقشهای کارکنان و رضایت شغلی به جای یک تهدید در نظر گرفته میشود. با نمایش داستان های موفقیت آمیز که در آن هوش مصنوعی بهره وری و رضایت شغلی را افزایش داده است و همچنین ایجاد یک راهنمای استاندارد استفاده از هوش مصنوعی، کسب و کارها می توانند اطمینان حاصل کنند که کارکنان درک روشنی از اینکه چگونه هوش مصنوعی می تواند به آنها در نقش هایشان کمک کند و در استفاده از آن احساس اطمینان کنند، دارند.
ساده سازی استفاده از هوش مصنوعی
یکی از تصورات غلط بزرگتر در مورد هوش مصنوعی این است که ذاتاً پیچیده است و برای کار کردن به مهارتهای تخصصی نیاز دارد، به طوری که دو سوم پاسخدهندگان نظرسنجی اذعان داشتند که به دنبال راههایی برای رشد مجموعه مهارتهای هوش مصنوعی خود هستند تا تا حد امکان بازاری شوند. برخی از مهارتهای خاص هوش مصنوعی، مانند مهندسی سریع، مفید هستند، اما با سرمایهگذاری در جلسات آموزشی و فرصتهای یادگیری مستمر، میتوان آنها را به راحتی آموزش داد.
با این حال، در نهایت، بهترین راهحلهای هوش مصنوعی آنهایی هستند که به مهارتهای کمی نیاز دارند و به گونهای طراحی شدهاند که برای کاربران غیر فنی قابل دسترسی باشند. با یکپارچهسازی اصول EX، کسبوکارها میتوانند اطمینان حاصل کنند که ابزارهای هوش مصنوعی با در نظر گرفتن کاربر نهایی طراحی شدهاند و استفاده از آنها را بصریتر و آسانتر میکند. همانطور که AI محبوبیت بیشتری پیدا می کند، ابزارها به طور فزاینده ای کاربرپسند می شوند و با در نظر گرفتن کاربر نهایی ایجاد می شوند – و بنابراین کارکنان باید به طور مداوم از توانایی خود در استفاده از هوش مصنوعی اطمینان داشته باشند.
تضمین دسترسی
در این بین، رهبران کسب و کار باید به دنبال راهحلهایی در داخل باشند که عملکردهای مستقیم را ارائه میدهند، به طور یکپارچه با سیستمهای موجود ادغام میشوند و یادگیری آن آسان است تا بهترین دسترسی ممکن را برای کارکنان مشکوک هوش مصنوعی تضمین کنند. ارائه پشتیبانی مستمر مانند منابع آنلاین، متخصصان داخلی اختصاصی و تشویق فرهنگ آزمایش در مورد هوش مصنوعی نیز میتواند دسترسی را بهبود بخشد. با اولویتبندی EX، کسبوکارها میتوانند یک محیط حمایتی ایجاد کنند که در آن کارکنان به منابع دسترسی داشته باشند و به آنها کمک کنند تا به طور مؤثر با ابزارهای هوش مصنوعی جدید سازگار شوند.
نگاه به جلو
پاسخ دهندگان نظرسنجی با وجود همه ترسهایشان در مورد فقدان مهارتهای هوش مصنوعی، در نهایت به مزایای مشارکت بین کارمندان خود و هوش مصنوعی معتقدند، به طوری که 65 درصد از رهبران کسبوکار در بریتانیا به هوش مصنوعی برای ایجاد ارزش برای محل کارشان اعتماد دارند. در حالی که برخی ممکن است بر این باور باشند که شکاف مهارتی مانع اصلی پذیرش هوش مصنوعی است، واضح است که مانع واقعی شکاف مهارتهای درک شده است – شکافی که میتوان با تمرکز بر EX، آموزش کارکنان در مورد مزایای هوش مصنوعی، ارائه آموزش مهارتهای مستمر و اطمینان از رفع آن برطرف شد. دسترسی به بهترین و ساده ترین ابزارهای موجود.
منبع: https://aibusiness.com/responsible-ai/overcoming-the-perceived-ai-skills-gap