تیمهای منابع انسانی در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه به طور فزایندهای از فناوریهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ایجاد کارایی بیشتر در مدیریت نیروی کار خود استفاده میکنند.
نظرسنجی از 1515 رهبر تجاری و منابع انسانی در منطقه، توسط پلتفرم منابع انسانی و مالی Workday انجام شد69 درصد از سازمان ها از هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی برای یک یا چند عملکرد منابع انسانی استفاده می کنند. علاوه بر این، 42 درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند که برای ساده کردن وظایف منابع انسانی، اتکای خود به ابزارهای دیجیتال افزایش یافته است.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که:
- سه مورد اصلی استفاده از هوش مصنوعی و ML در منابع انسانی عبارتند از تجزیه و تحلیل داده ها و گزارش دهی (49%)، مدیریت نیروی کار (45%) و مدیریت عملکرد (44%).
- اکثر متخصصان (91٪) معتقدند استقرار هوش مصنوعی و ML تأثیر مثبتی بر عملکردهای منابع انسانی دارد.
- کسبوکارها همچنین هوش مصنوعی و/یا ML را برای مدیریت سوابق کارمندان (43%) و مدیریت پشتیبانی منابع انسانی یا میزهای خدمات (42%) به کار میگیرند.
ببینید: رونق ابر حاکم در حال حاضر در APAC در حال رخ دادن است
این گزارش با بررسی وضعیت منابع انسانی در سال 2024 از شبکه تبادل منابع انسانی، که تیم های منابع انسانی آسیا و اقیانوسیه در حال سرمایه گذاری در فناوری های هوش مصنوعی هستند (35٪) بیشتر از سایر فناوری های اصلی مانند سیستم های مدیریت منابع انسانی (25٪).
1
رایک کنید
کارمندان در هر اندازه شرکت
میکرو (0-49)، کوچک (50-249)، متوسط (250-999)، بزرگ (1000-4999)، سازمانی (5000+)
متوسط (250-999 کارمند)، بزرگ (1000-4999 کارمند)، سازمانی (5000+ کارمند)
متوسط، بزرگ، سازمانی
ویژگی ها
پشتیبانی 24/7 مشتری، بازخورد 360 درجه، حسابداری، و موارد دیگر
تیمهای منابع انسانی در کشورهای آسهآن، فعالترین تیمها در راهاندازی هوش مصنوعی هستند
استفاده از هوش مصنوعی و ML در منابع انسانی در میان پاسخ دهندگان ASEAN رایج ترین است، به طوری که 88٪ از افراد مورد بررسی در آن منطقه گفتند که قبلاً از این فناوری در سازمان خود استفاده می کردند.
سایر کشورها یا مناطقی که AI و ML در آن ها محبوب ترین بودند، طبق یافته های Workday، عبارتند از:
- کره جنوبی (80 درصد)
- شمال آسیا (72%).
- استرالیا و نیوزلند (70%).
ببینید: بازاندیشی در هوش مصنوعی: چگونه سازمانها میتوانند حساستر و انعطافپذیرتر شوند
این فناوری در ژاپن محبوبیت کمتری داشت، جایی که تنها 48 درصد از این فناوری ها در عملکردهای منابع انسانی استفاده می کردند. این در حالی بود که بسیاری از پاسخ دهندگان ژاپنی با چالش هایی مانند کسب استعداد (48٪) مواجه بودند.
آی بی ام شاخص پذیرش هوش مصنوعی از سال 2024 دریافتند که کشورهای جنوب آسیا، از جمله کشورهای آسهآن، به طور کلی در میان سریعترین پذیرشکنندگان هوش مصنوعی جهانی هستند که در رأس آنها هند (59%) و سنگاپور (53%) قرار دارند.
تیم های منابع انسانی دریافتند که داده های بیشتری را نسبت به قبل مدیریت می کنند
متخصصان تجارت و منابع انسانی گفتند که برای تصمیم گیری آگاهانه به طور فزاینده ای به داده ها متکی هستند.
بر اساس نظرسنجی Workday، 70 درصد از مدیران ارشد و متخصصان منابع انسانی نسبت به قبل از همهگیری COVID-19 مدیریت دادههای بیشتری را انجام میدهند.
این نظرسنجی اشاره کرد که تیمهای منابع انسانی از دادهها برای موارد استفاده مختلف استفاده میکنند، از جمله:
- ایجاد دیدگاهی از هزینه ها و روندهای نیروی کار برای حمایت از بهره وری و سودآوری بهتر.
- ارائه بینش های مبتنی بر داده برای درگیر کردن نامزدهای استخدام در طول فرآیند استخدام.
- درک مشارکت در گروه های سنی مختلف با استفاده از داده های احساسات کارکنان.
هوش مصنوعی راهی برای همگام شدن با تغییرات و غلبه بر چالش هاست
بر اساس این گزارش، تیم های منابع انسانی با “بزرگترین تحول کاری در یک قرن” سروکار دارند. Workday همچنین به تغییر قابل توجهی به سمت کار ترکیبی و غیر متمرکز و برخی تغییرات در انتظارات کارکنان که از سال 2020 رخ داده است اشاره کرد. چنین محیطی چالش های دشواری را برای منابع انسانی در APAC ایجاد می کند که بزرگترین آنها عبارتند از:
- استعدادیابی (36%).
- ارتقاء مهارت کارکنان (35%).
- حفظ کارکنان (31%).
ببینید: روندهای بازار هوش مصنوعی: بینش های کلیدی و نحوه انطباق شرکت ها
سازمانها به دنبال ایجاد کارایی یا راههای جدید برای ارائه ارزش از طریق هوش مصنوعی در زمینههایی مانند تامین منابع یا استخدام کارکنان جدید هستند. منابع انسانی در حال بررسی موارد استفاده از جمله خلاصه کردن رزومه یا تطبیق مهارت ها برای کاهش زمان صرف شده توسط کارکنان در استخدام اعضای جدید تیم است.
هوش مصنوعی می تواند به منابع انسانی کمک کند تا استراتژیک تر شوند
رهبران منابع انسانی نقشهای استراتژیک فزایندهای را در سازمانهای آسیا-اقیانوسیه و ژاپن بازی میکنند. نظرسنجی روز کاری نشان داد که 23 درصد از پاسخ دهندگان از سال 2020 «به میزان قابل توجهی بیشتر» در جلسات هیئت مدیره شرکت کردند، در حالی که 35 درصد گفتند که «تا حدودی بیشتر» از گذشته در این جلسات شرکت می کردند.
هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتال می توانند به رهبران منابع انسانی اجازه دهند تا ارزش را در سطح بالایی ارائه دهند. با این حال، رهبران منابع انسانی باید از خطرات استقرار هوش مصنوعی آگاه باشند. ابزارهایی که نامزدها را بر اساس دادههای موجود کارکنان فهرست میکنند، یکی از این ابزارها بودند اولین نمونه هایی از مواردی که هوش مصنوعی ممکن است به دلیل سوگیری اشتباه کند.
شرکت حقوقی Bird & Bird به سازمانهای منطقهای در بهروزرسانی مشتری هشدار داد تا مطمئن شوند مدلهای هوش مصنوعی آنها از نظر اخلاقی مناسب هستند.
«سوالات اخلاقی و حقوقی در مورد مسئولیت یا عادلانه بودن برنامههای هوش مصنوعی در تصمیمگیری منابع انسانی نامشخص و آزمایشنشده باقی میمانند… به نظر ما، ممکن است یک استدلال قوی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه کارفرمایان موظف هستند که مطمئن شوند که الگوریتمهای هوش مصنوعی به اندازه کافی آموزش دیدهاند تا از تبعیضآمیز اجتناب کنند. نتایج،” به روز رسانی شرکت حقوقی گفت.
منبع: https://www.techrepublic.com/article/ai-adoption-hr-apac-2025/