خطری برای چشم انداز امنیت سایبری استرالیا


یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه وسترن سیدنی، سواد رسانه ای بزرگسالان در سال 2024، سطوح پایین نگران کننده ای از سواد رسانه ای را در بین استرالیایی ها نشان داد، به ویژه با توجه به قابلیت های دیپ فیک که توسط فناوری های جدیدتر هوش مصنوعی منتشر شده است.

با توجه به اینکه خطای انسانی عامل اصلی آن باقی مانده است، این کمبود یک خطر امنیتی IT را به همراه دارد نقض های امنیتی. این گزارش خاطرنشان کرد: با پیچیده شدن روزافزون اطلاعات نادرست و دروغ‌پردازی‌های عمیق، نیاز به یک واکنش ملی منسجم بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

از آنجایی که هوش مصنوعی می تواند اطلاعات نادرست بسیار قانع کننده ای تولید کند، خطر خطای انسانی بزرگتر می شود. افرادی که سواد رسانه ای ندارند بیشتر قربانی چنین طرح هایی می شوند که به طور بالقوه اطلاعات یا سیستم های حساس را به خطر می اندازند.

تهدید فزاینده اطلاعات نادرست و دیپ فیک

در حالی که هوش مصنوعی مزایای غیرقابل انکاری را در تولید و توزیع اطلاعات ارائه می‌کند، اما چالش‌های جدیدی از جمله اطلاعات نادرست و دروغ‌پردازی‌های عمیق را نیز به همراه دارد که برای کاهش آن به سطح بالایی از سواد رسانه‌ای در سراسر کشور نیاز دارد.

تانیا نوتلی، دانشیار دانشگاه وسترن سیدنی که در گزارش سواد رسانه ای بزرگسالان نقش داشت، توضیح داد که هوش مصنوعی پیچیدگی های خاصی را در سواد رسانه ای معرفی می کند.

او به TechRepublic گفت: «واقعاً شناسایی محل استفاده از هوش مصنوعی سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

برای غلبه بر این چالش‌ها، افراد باید بدانند که چگونه اطلاعاتی را که می‌بینند تأیید کنند و چگونه تفاوت بین یک منبع با کیفیت و منبعی که احتمالاً دیپ‌فیک ارسال می‌کند، تشخیص دهند.

متأسفانه، از هر 3 استرالیایی 1 نفر (34 درصد) گزارش می دهند که به سواد رسانه ای خود «اعتماد کم» دارند. تحصیلات نقش مهمی را ایفا می کند، زیرا از هر 4 نفر (25%) استرالیایی با سطح تحصیلات پایین، 1 نفر گزارش دادند که به تأیید اطلاعاتی که آنلاین پیدا می کنند اعتماد دارند.

چرا سواد رسانه ای برای امنیت سایبری اهمیت دارد؟

ارتباط بین سواد رسانه ای و امنیت سایبری ممکن است فوراً آشکار نباشد، اما بسیار مهم است. تحقیقات اخیر از Proofpoint دریافتند که 74 درصد از CISO ها خطای انسانی را “مهم ترین” آسیب پذیری در سازمان ها می دانند.

سواد رسانه ای پایین این موضوع را تشدید می کند. زمانی که افراد نتوانند اعتبار اطلاعات را به طور موثر ارزیابی کنند، در برابر تهدیدات رایج امنیت سایبری، از جمله کلاهبرداری های فیشینگ، مهندسی اجتماعی، و سایر اشکال دستکاری که مستقیماً منجر به نقض امنیت می شود، مستعدتر می شوند.

یک نمونه بدنام از این موضوع در ماه مه رخ داد، زمانی که مجرمان سایبری با موفقیت از یک دیپ فیک استفاده کردند. جعل هویت مدیر مالی یک شرکت مهندسی، آروپ، برای متقاعد کردن یک کارمند برای انتقال 25 میلیون دلار به یک سری از حساب های بانکی هنگ کنگ.

نقش سواد رسانه ای در امنیت ملی

همانطور که نتلی اشاره کرد، بهبود سواد رسانه ای فقط یک موضوع آموزشی نیست. این یک ضرورت امنیت ملی است – به خصوص در استرالیا، ملتی که قبلاً وجود دارد کمبود مهارت های امنیت سایبری.

او گفت: «تمرکز روی یک چیز، که بسیاری از مردم دارند، مانند مقررات، ناکافی است. ما در واقع باید رویکردی چند جانبه داشته باشیم و سواد رسانه ای کارهای مختلفی انجام می دهد. یکی از آنها افزایش دانش مردم در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی مولد و نحوه تفکر انتقادی و پرسیدن سوالات در مورد آن است.

به گفته نتلی، این رویکرد چند جانبه باید شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش سواد رسانه ای: موسسات آموزشی و سازمان های اجتماعی باید برنامه های قوی سواد رسانه ای را اجرا کنند که افراد را با مهارت های ارزیابی انتقادی محتوای دیجیتال مجهز کند. این آموزش نه تنها باید رسانه های سنتی، بلکه تفاوت های ظریف محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را نیز پوشش دهد.
  • مقررات و سیاست: دولت‌ها باید مقرراتی را تدوین و اجرا کنند که پلتفرم‌های دیجیتال را در قبال محتوایی که میزبانی می‌کنند پاسخگو می‌دانند. این شامل شفافیت اجباری در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و اطمینان از اینکه پلتفرم ها اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست انجام می دهند، می شود.
  • کمپین های آگاهی عمومی: کمپین های ملی برای افزایش آگاهی در مورد خطرات مرتبط با سواد رسانه ای پایین و اهمیت مصرف کنندگان انتقادی اطلاعات مورد نیاز است. این کمپین‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که به همه جمعیت‌شناختی، از جمله کسانی که احتمال سواد دیجیتالی کمتری دارند، دسترسی پیدا کنند.
  • همکاری در صنعت: صنعت IT نقش مهمی در افزایش سواد رسانه ای دارد. با مشارکت با سازمان هایی مانند اتحادیه سواد رسانه ای استرالیا، شرکت های فناوری می توانند به توسعه ابزارها و منابعی کمک کنند که به کاربران کمک می کند اطلاعات نادرست را شناسایی کرده و در برابر آن مقاومت کنند.
  • آموزش و پرورش: همانطور که کمک های اولیه و تمرین های ایمنی در محل کار ضروری تلقی می شوند، با به روز رسانی های منظم برای اطمینان از اینکه کارکنان و سازمان گسترده تر مطابقت دارند، سواد رسانه ای باید به بخشی اجباری از آموزش کارکنان تبدیل شود و با تغییر چشم انداز به طور منظم به روز شود.

چگونه صنعت فناوری اطلاعات می تواند از سواد رسانه ای حمایت کند

صنعت فناوری اطلاعات مسئولیت منحصربه‌فردی در استفاده از سواد رسانه‌ای به‌عنوان مؤلفه اصلی امنیت سایبری دارد. شرکت‌های فناوری با توسعه ابزارهایی که می‌توانند محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی و پرچم‌گذاری کنند، می‌توانند به کاربران کمک کنند تا با خیال راحت‌تر در فضای دیجیتال حرکت کنند.

و همانطور که توسط تحقیقات Proofpoint اشاره شد، CISO ها، در حالی که نگران خطر خطای انسانی هستند، در مورد توانایی راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی و سایر فناوری ها برای کاهش خطرات انسان محور نیز خوش بین هستند، و تاکید می کنند که فناوری می تواند راه حلی برای مشکل باشد. که تکنولوژی ایجاد می کند.

با این حال، ساختن یک فرهنگ بدون سرزنش نیز مهم است. یکی از بزرگترین دلایلی که خطای انسانی چنین خطری دارد این است که مردم اغلب از ترس تنبیه و حتی از دست دادن شغل خود از صحبت کردن می ترسند.

در نهایت، یکی از بزرگترین دفاعی که ما در برابر اطلاعات نادرست داریم، تبادل آزاد و مطمئن اطلاعات است، بنابراین تیم CISO و IT باید فعالانه مردم را تشویق کنند تا صحبت کنند، محتوای مربوط به آنها را علامت گذاری کنند، و اگر نگران هستند که گرفتار یک دیپ فیک شده اند تا فوراً آن را گزارش کنند.



منبع: https://www.techrepublic.com/article/low-media-literacy-cybersecurity-landscape-australia/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *