هنرمندانی که پلتفرمهای اصلی تولید کننده تصویر هوش مصنوعی را به دست میآورند، به پیروزی حقوقی قابل توجهی دست یافتهاند، زیرا یک قاضی فدرال اجازه داد ادعاهای نقض حق نسخهبرداری آنها ادامه یابد.
این حکم حاکی از آن است که مدلهای هوش مصنوعی مانند Stable Diffusion ممکن است از طریق طراحی خود، حق چاپ را نقض کنند.
سارا اندرسن کاریکاتوریست، کلی مک کرنان تصویرگر و کارلا اورتیز هنرمند مفهومی شکایت کردند. هوش مصنوعی پایداری، تجاری سازی استارتاپ انتشار پایدار، میانه سفر و DeviantArt، ادعا می کنند که از آثار آنها برای آموزش مدل های نسل آنها بدون اجازه استفاده شده است.
این سه نفر ادعا می کنند که استفاده غیرقانونی از آثار آنها در نسل جدید تصاویر هوش مصنوعی منجر به کپی برداری از آثار اصلی شده است.
در آخرین حکم، یک قاضی دادگاه منطقه ای کالیفرنیای شمالی اجازه داد تا ادعاهای نقض حق نسخه برداری ادامه یابد زیرا مدل هایی مانند Stable Diffusion بر اساس آثار ساخته شده اند و با عملیات محض، نقض حق نسخه برداری را تداوم می بخشند.
ویلیام اوریک، قاضی منطقه، نوشت: «این موردی است که شاکیان ادعا میکنند که Stable Diffusion به میزان قابل توجهی بر روی آثار دارای حق چاپ ساخته شده است و نحوه عملکرد محصول لزوماً به کپی یا عناصر محافظت شده از آن آثار استناد میکند.
“استنتاج قابل قبول در این مقطع این است که انتشار پایدار با عملیات توسط کاربران نهایی، نقض حق نسخهبرداری را ایجاد میکند و برای تسهیل این نقض از طریق طراحی ایجاد شده است … ادعاهای نقض القایی کافی است.”
این حکم بسیار مهم است زیرا به شاکی این امکان را می دهد که اطلاعاتی را در مورد نحوه دستیابی پلتفرم های تولید تصویر به عنوان بخشی از کشف مواد آموزشی برای مدل های هوش مصنوعی خود مطالبه کند.
ثبات، همراه با سایر فروشندگان تولید تصویر، از آن استفاده کردند مجموعه داده LAION-5B، مجموعه ای متن باز از میلیاردها تصویر که از اینترنت برای آموزش مدل هایی مانند Stable Diffusion حذف شده است.
قاضی Orrick گفت که ادعاهای حق چاپ هنرمندان می تواند ادامه یابد، زیرا “مشکلی” است که آثار محافظت شده آنها در مجموعه داده LAION گنجانده شده است.
شرکتهای هوش مصنوعی سعی کردند هنرمندان را از دسترسی گستردهتر به مجموعه دادهها و تصاویر موجود در آن بازدارند. آنها استدلال کردند که هنرمندان باید مشخص کنند که کدام یک از تصاویر در LAION گنجانده شده است.
با این حال، قاضی از هنرمندان حمایت کرد و حکم داد که ادعاهای آنها به اندازه کافی قابل باور است که نشان دهد کار آنها واقعاً بخشی از مجموعه داده است.
“با توجه به حقایق منحصر به فرد این پرونده، از جمله اندازه مجموعه داده های LAION و ماهیت محصولات متهمان… این سطح از جزئیات برای شاکیان برای بیان ادعاهای خود لازم نیست.
این پرونده از ژانویه 2023 ادامه دارد و دادگاه منطقه به پلتفرمهای تولید تصویر پیروزی جزئی در دسامبر گذشته با صدور حکمی مبنی بر اینکه دو نفر از شاکیان نمی توانند ادعای نقض کنند زیرا نتوانستند آثار خود را در اداره حق چاپ ایالات متحده ثبت کنند. با این حال، دادگاه به هنرمندان اجازه داد تا شکایتی اصلاح شده ارائه کنند.
با این حال، در آخرین حکم برای استارتآپهای هوش مصنوعی، برخی بردها وجود داشت، زیرا قاضی این ادعا را رد کرد که آنها قانون حق نسخهبرداری هزاره دیجیتال (DMCA) را با حذف اطلاعاتی که صاحبان آثار مورد مناقشه را شناسایی میکنند، نقض کردند.
همچنین ادعاهای هنرمند مبنی بر اینکه شرکت های هوش مصنوعی به ناحق خود را از طریق استفاده از آثارشان غنی کرده اند رد شد – به این معنی که پرونده اکنون فقط به ادعاهای نقض حق چاپ خلاصه می شود. با این حال، هنرمندان تلاش دیگری برای اصلاح ادعای خود مبنی بر غنی سازی ناعادلانه داشتند.
این پرونده یکی از تعداد فزایندهای است که هنرمندان علیه پلتفرمهای هوش مصنوعی مولد مطرح میکنند.
وکلای مدافع هنرمندان در این پرونده دارند یک شکایت دسته جمعی علیه گوگل تنظیم کرد، با استناد به ادعاهای مشابه نقض آنها استدلال می کنند که گوگلمدلهای Imagen بر روی یک نسخه کوچکتر از مجموعه داده LAION آموزش داده شدند، LAION-400Mکه شامل آثار آنهاست. در نتیجه، مدلها کپیهایی از کار خود تولید میکنند.