تنهایی چندگانه دارد ابعاد: این می تواند ناشی از فقدان تعلق اجتماعی، فقدان روابط معنادار یا نزدیک، یا احساس گسست وجودی باشد – احساس سرگردانی یا عدم هماهنگی زمانی که دیگران در نقاط عطف زندگی حرکت می کنند. در حالی که تنهایی اغلب با انزوای اجتماعی مرتبط است، آیا فناوریهای نوظهور هوش مصنوعی میتوانند ما را به هم نزدیکتر کنند؟
عصب شناسان توضیح دهید که پرورش روابط انسانی معنادار شامل گوش دادن فعال، نشان دادن آسیب پذیری، ابراز قدردانی و گذراندن زمان با کیفیت با هم است. در حالی که برخی ممکن است این سوال را مطرح کنند که آیا تعامل با هوش مصنوعی می تواند معنی دار باشد، تحقیقات نشان می دهد که برای بسیاری، به ویژه آنهایی که با چالش های حرکتی یا اضطراب های اجتماعی مواجه هستند، همراهان هوش مصنوعی یا سیستم های پشتیبانی دیجیتال جایگزین ارزشمندی هستند.
یک مطالعه اخیر توسط Virgin Media و خیریه Sense نشان داد که 96 درصد از گیمرهای معلولسلامت روان از ایجاد ارتباطات آنلاین سود برد. گیمرها نسبت به زندگی واقعی احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به دوست یابی داشتند و بسیاری از آنها کاهش قضاوت را به عنوان یک عامل کلیدی بیان کردند. آنها همچنین احساس آرامش بیشتری داشتند (66%)، احساس تنهایی کمتری (59%)، احساس موفقیت در انجام وظایف (49%) و احساس امنیت برای ابراز وجود (22%) داشتند. این نشان میدهد که توانایی تعامل با بازیکنان مجازی یا رباتهای پشتیبان هوش مصنوعی میتواند در کاهش تنهایی نقش داشته باشد – نه با جایگزینی ارتباط انسانی، بلکه با گسترش راههایی که افراد میتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و احساس حمایت کنند.
در اوایل سال 2024، The Conversation می خواست دقیقاً بفهمد که آیا روابط هوش مصنوعی می تواند به طور مثبت جایگزین روابط انسانی شود یا خیر. را نظرسنجی مشخص کرد که در حالی که به طور متوسط حمایت اجتماعی انسان بزرگترین پیش بینی کننده تنهایی کمتر است، شرکت کنندگانی که بیشتر از هوش مصنوعی استفاده می کردند تمایل بیشتری به حمایت از هوش مصنوعی داشتند.
با در نظر گرفتن این احتمالات، این سوال از اینکه آیا هوش مصنوعی جایگزینی برای روابط انسانی است به این موضوع تغییر میکند که چگونه میتوانیم به طور موثر از آن به عنوان مکمل استفاده کنیم و یک اکوسیستم متعادل از تعامل اجتماعی و ارتباط دیجیتال ایجاد کنیم.
پس از گپ زدن با چندین شرکت دوستیابی آنلاین و نظارت بر آنها بر روی سرویسهای چت بات QuickBlox، چند مسئولیت اخلاقی کلیدی مشخص شده است:
-
افشای شفاف ماهیت هوش مصنوعی و محدودیتهای چت بات به عنوان یک شریک اجتماعی برای کاربران. یادآوری اهمیت تعامل انسانی به کاربران و نکاتی برای کمک به تسهیل فرآیند.
-
به مردم توصیه کنید به طور منظم از استفاده از هوش مصنوعی استراحت کنند.
-
ایجاد مکانیسمهایی برای مسئول نگه داشتن توسعهدهندگان و ارائهدهندگان در قبال هرگونه رفتار مضر ربات چت، از جمله یک آییننامه رفتاری واضح که استانداردهای رفتاری مورد انتظار را مشخص میکند و ویژگیهایی را برای کاربران ارائه میکند تا به راحتی استفاده نامناسب را در کمترین مرحله ممکن گزارش کنند.
-
ارائه راهنمایی و منابع برای کاربرانی که ممکن است نیاز به پشتیبانی اضافی داشته باشند، مانند مشاوره حرفه ای یا خدمات سلامت روان.
-
اطمینان از محرمانه بودن داده های کاربر، از جمله اطلاعات شخصی، پیام ها و ترجیحات.
هوش مصنوعی در حال ادغام در چندین حوزه از زندگی ما است و توانایی برقراری ارتباط به زبان انسانی با فناوریهای جدید هوش مصنوعی مولد تنها یکپارچهسازی یکپارچه آن را تسهیل میکند. این می تواند به عنوان اولین گام حیاتی عمل کند، به ویژه برای کسانی که حمایت اجتماعی محدودی دارند. وقتی به دقت فکر شود، پلتفرمهای اجتماعی مجهز به هوش مصنوعی و رباتهای همراه میتوانند به افراد در حفظ سلامت روان کمک کنند. با این حال، شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند باید در قبال استفاده صحیح از آنها مسئول باقی بمانند و روابط سالم با هوش مصنوعی و یکدیگر را تشویق کنند.