آنچه رهبران تجاری باید درباره قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا بدانند


قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا اولین مقررات اتحادیه اروپا است که یک چارچوب قانونی و نظارتی مشترک برای هوش مصنوعی ایجاد می کند. در مارس 2024 به تصویب رسید و طی 24 ماه به طور کامل قابل اجرا خواهد بود و برخی از بخش ها زودتر اعمال می شوند.

بنابراین، کسب و کارها برای رعایت مقررات جدید چه اقداماتی باید انجام دهند؟

ابتدا، بیایید نگاهی به این موضوع بیندازیم که چرا قانون اساسی است. در سطح جهانی، این اولین چارچوب قانونی است که به توسعه، استقرار و استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌ها می‌پردازد. برای دسترسی به سیستم‌های هوش مصنوعی از رویکرد «مبتنی بر ریسک» استفاده می‌کند، بنابراین الزامات مربوط به انطباق با تأثیر بالقوه بر ایمنی و حقوق اساسی مطابقت دارد. این قانون سیستم‌های هوش مصنوعی را ملزم می‌کند که شفاف، قابل توضیح و قابل درک باشند، جایی که سازمان‌هایی که آنها را توسعه می‌دهند در قبال نتایج پاسخگو باشند.

با گذشت زمان، بسیاری بر این باورند که این مقررات باعث ایجاد اعتماد عمومی در سیستم‌های هوش مصنوعی می‌شود.

مقایسه مقررات در اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا

هنگام مقایسه قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا با رویکردهای ایالات متحده و بریتانیا، تفاوت های واضحی وجود دارد.

در ایالات متحده، مقررات تکه تکه است، جایی که برخی از دستورالعمل های بخش خاصی وجود دارد، اما هیچ مقررات فدرال هوش مصنوعی مشابه قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا وجود ندارد. ایالات متحده چارچوب ها و استانداردهایی را از طریق موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) ارائه کرده است، اما این استانداردها الزام آور نیستند. به این ترتیب، برای توسعه هوش مصنوعی اخلاقی، به صنعت برای داشتن خودتنظیمی بیشتر تکیه می شود.

مرتبط:قانونگذاری و حکمرانی هوش مصنوعی

رویکرد انگلستان مشابه ایالات متحده است که در آن چارچوب ها و اصول غیر الزام آور برای توسعه هوش مصنوعی اخلاقی به جای مقررات در این مرحله وجود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا می‌تواند به عنوان طرحی برای سایر کشورها یا حوزه‌های قضایی برای توسعه رویکردها/چارچوب‌هایی برای مقررات، با توجه به رویکرد جامع و ساختارمند این قانون مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که شیوع هوش مصنوعی همچنان در حال رشد است، مقررات نیز بدون شک بالغ می شود. ارائه نرده‌های محافظ برای سازمان‌ها برای توسعه ایمن هوش مصنوعی به ایجاد اعتماد عمومی، پذیرش و نوآوری کمک می‌کند، بنابراین مقررات باید مثبت و راهی برای آزادسازی نوآوری تلقی شود.

سازمان ها برای آماده شدن برای قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا چه کاری می توانند انجام دهند؟

در مرحله اول، سازمان‌ها می‌توانند شروع به بررسی محل استفاده از هوش مصنوعی کنند و ارزیابی ریسک را مطابق با سطوح خطر در قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا انجام دهند. این به آنها کمک می کند تا تأثیرات آینده را از قبل اندازه گیری کنند و توسعه خود را تنظیم کنند.

ثانیا، آنها باید اطمینان حاصل کنند که در سطح اجرایی و در سراسر سازمان در مورد موارد استفاده و هدف هر یک از آنها پاسخگویی وجود دارد و بررسی کنند که توسعه سیستم و مجموعه داده های آموزشی با آن هدف همسو هستند.

مرتبط:هوش مصنوعی در محل کار: پیمایش در مسیر بهره وری بدون فرسودگی شغلی

ثالثاً، با ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی، تیم توسعه باید مطمئن شود که الگوریتم‌ها به خوبی مستند شده‌اند، بنابراین قابل توضیح و شفاف هستند.

آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که مجموعه داده های مورد استفاده برای توسعه الگوریتم ها برای هدف مناسب هستند، داده ها منصفانه هستند و هر خروجی از سیستم هوش مصنوعی به حقوق اساسی احترام می گذارد.

پس از توسعه، سیستم هوش مصنوعی باید به طور منظم نظارت شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ خطر یا مشکلی در حال ظهور نیست. علاوه بر این، سازمان‌ها باید روی سواد داده و آموزش هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند تا همه کارکنان خطرات یا مسائل اخلاقی را درک کنند.

در نهایت، سازمان‌ها باید با تنظیم‌کننده‌های خود تعامل داشته باشند تا بتوانند در انجمن‌ها و گروه‌های کاری همکاری کنند و ابتکارات را در این فضا شکل دهند. این به سازمان ها و تنظیم کننده ها کمک می کند تا برای آینده آماده شوند.





منبع: https://aibusiness.com/responsible-ai/what-business-leaders-need-to-know-about-the-eu-s-ai-act